Nyheter

startup entrepenørskap

12 «startups» som kan hjelpe norsk netthandel



Jevnlig dukker det opp nye selskaper med spennende ideer som kan løfte norske netthandel til nye høyder. Er dette de mest spennende selskapene akkurat nå?

I dette leserinnlegget presenteres 12 selskaper som har mye spennende på gang. Noen av dem omsetter allerede for millioner, mens andre fortsatt er helt i startfasen. Det finnes helt sikkert flere «startups» som fortjener å bli nevnt. Bruk gjerne kommentarfeltet nederst i artikkelen om du vet om andre selskaper som har utviklet spennende produkter eller tjenester til glede for norske nettbutikker.

Colliflow

Å outsource egen lagerdrift kan være et godt alternative for mange nettbutikker. Det finnes flere selskaper som tilbyr dette, men få satser så hardt på dette som Colliflow.

Zoopit

Ekspressleveranser fra nettbutikker er noe som er i ferd med å bli viktig i de store byene over hele verden. I Norge har de store logistikkselskapene ikke gjort all verden på dette området, til glede for det nye selskapet Zoopit. De fire unge gründerne av selskapet har fått med seg Expert-investor Øyvind Tidemandsen på laget. Tjenesten testes nå i nettbutikken til Expert og de leter nå etter flere testkaniner.

Raskesider.no

Trege nettbutikker blir et stadig større problem, noe Raskesider.no forsøker å gjøre noe med. Selskapet har på rekordtid fått et godt omdømme i Norge og tiltrekker seg mye oppmerksomhet. Selskapet tar seg for øvrig også av hostingen her på Netthandel.no.

Bubbleyes

Bubbleyes leverer et lite ikon som ligger under hver eneste vare i en nettbutikk. Når kunden er innom, men ikke har anledning til å kjøpe, kan han legge igjen et spor hvor han ønsker beskjed dersom prisen på dette aktuelle produktet blir satt ned. Kunden trykker på et sosialt ikon, ikke ulikt de ikoner som finnes i sosiale mediekanaler som Facebook, Pinterest osv. Bubbleyes kaller sitt ikon for “bubbl it”. I det øyeblikket prisen settes ned, sendes et pushvarsel til kunden. Kunden åpner da pushvarselet, går inn i appen og videre rett inn i handlekurven hos nettbutikken. I appen vil det finnes en oversikt over alle produkter som nettbrukeren har trykket “bubbl it” på og det er selvsagt mulig å gå direkte til nettbutikken for å kjøpe når som helst. Nettbutikkene på sin side har mulighet til å følge med via en admin-side hvor mange som har «Bubblet» de forskjellige produktene for å kunne styre dette som ett kampanjeverktøy.

Tilbud.no

Gründerne av dette konseptet forsøker å samle alle tilbud i norske nettbutikker på én nettside, Tilbud.no. Har så langt fått med et hundretalls mindre nettbutikker. Om også flere litt større nettbutikker henger seg på her, så kan dette bli veldig spennende.

ReCheckit

Usikker på om ReCheckit passer inn på denne listen da de allerede har eksistert i flere år under navnet Servicemail Nordic, men de satser nå hardt også utenfor Norges grenset med sitt helt nye navn ReCheckit. Selskapet har spesialisert seg på å hente tilbake kunder som forlater handlekurven på nett og har allerede en rekke store og mellomstore norske nettbutikker på kundelisten.

Stock’N’Buy

Å holde orden på lageret, dine ordre og dine leverandører er ikke alltid like lett. Stock’N’Buy er et nytt selskap som forsøker å gjøre hverdagen til norske innkjøpere lettere. Fortsatt i en tidlig fase, men la oss krysse fingrene for deres videre utvikling.

Mytools.no

Selskapet Digitalhuset Lindgjerdet AS har spesialisert seg på optimalisering av kundereise og konvertering og digital marketing basert på eksperimentering og analyse. Selskapet består av én person, men inngår i et nettverk av flere små oppstartsselskaper. D

Butikkpikene

Å starte nettbutikk kan for mange oppleves som noe skummelt. Da er det godt å ha et selskap som Butikkpikene som kan hjelpe deg å komme i gang. For øvrig moro med noen kvinnelige gründere på en ellers mannsdominert netthandelsscene.

Utdannet.no

Nettstedet Utdannet.no selger en rekke nettbaserte kurs i blant annet Photoshop, Google Adwords, Google Analytics, webdesign og Woocommerce. Spennende konsept som kan gi norske netthandlere nyttig kunnskap til en lavere pris og på en mer fleksibel måte enn tradisjonelle kurs.

Linio.no

Den nye markedsplassen Linio.no kan gi norske netthandlere en ny og spennende salgskanal. Med Schibsted som eier har stedet tilgang på både kapital, kompetanse og sist, men ikke minst blir de markedsført tungt i Schibsteds mange store medier.

Sannsyn

Sannsyn er ikke et selskap jeg kjenner spesielt godt for å være ærlig, men de ryktes å ha utviklet en god programvare som kan brukes blant annet for å vise relevante produktanbefalinger basert på din atferd på nettsiden. Brukes allerede av Ark og Bokkilden.

Dette er de nye selskapene jeg kom på i farten som har mye spennende på gang. Kanskje kjenner du til andre spennende nye selskaper som leverer tjenester eller produkter til norske netthandlere som fortjener litt oppmerksomhet? Bruk gjerne kommentarfeltet.

Ole Martin N. Evensmo

Ole Martin N. Evensmo

Initiativtaker til Netthandel.no. Har erfaring med netthandel fra flere store og mellomstore netthandels- og omnikanalselskaper.
Ole Martin N. Evensmo

Publisert: 4. mai 2015