Nyheter

mosy

Henter kundene tilbake med abonnement og forundringspakker



Abonnementsløsningene Adams Matkasse og Godt Levert vokser raskt, men det finnes også andre gjenkjøpskonsepter. Vi har sett nærmere på fenomenet som brer om seg.

Alle som har drevet med salg og markedsføring vet hvor dyrt det er å skaffe seg nye kunder. Med abonnementsløsninger satser flere norske selskaper på å hente kundene tilbake igjen og igjen. I land som USA og Sverige er konseptet så utbredt at de har fått egne samlesider for de ivrigste kundene. Se Mysubscriptionaddiction.com og Hittabox.se.

Historisk sett har jo bokbransjen vært gode på abonnement via sine bokklubber. Konsepter som Goboken.no og Barnasegenbokverden.no tilbyr ulike bokpakker til barn, mens Bokklubben.no satser bredt med bokpakker til barn, ungdom, villmarksinteresserte, kriminteresserte osv. Andre konsepter er for eksempel de tre Tanum-eide nettsidene Bestselgerklubben.no, Hobbyklubben.no og Krimklubben.no. La oss heller ikke glemme aviser og magasiner som ofte har abonnementssalg som en viktig inntekskilde.

Også i helsekostbransjen er abonnementsløsninger utbredt. Her finner vi blant annet store aktører som VitaeLab og Vesterålen Naturprodukter.

En bransje som har kommet for fullt de siste årene, er matvarebransjen. Særlig Godt Levert og Adams Matkasse har gjort det godt med sine matkasser, med Kolonihagen som en spennende utfordrer med sitt fokus på økologiske matvarer. Nylig dukket også konseptet Naturbit.no opp. De satser på frokost og mellommåltider. Et annet spennende konsept er Morgenlevering.no som er en tjeneste eid av Distribution Innovation og utviklet i samarbeid med blant annet Schibsted Norge og Amedia der produktene distribueres med avisbudet. Et liknende konsept er Brødboksen.no.

Kosmetikkbransjen har også noen spennende konsepter. En aktør som er verdt å merke seg er tyskeide Glossybox.no. De satser per i dag i 10 land, inkludert Norge. Et norsk alternativ er det Happybox som ser ut til å klare seg godt. Også gutta har fått sin abonnementstjeneste, Barbermesteren.

For norske småbarnsforeldre er det så vidt vi kan se ikke så mye å velge i akkurat nå, men Mosy er et spennende unntak. Deres «kreative og lærerike boks» med produkter til barna, i kombinasjon med noe hygieneprodukter, mat, leker, klær og praktiske produkter, har de fått en del oppmerksomhet. Også Kreakid som selger kreative leker bør nevnes.

I klesbransjen er det også dukket opp noen løsninger. Boxers.no tilbyr boxershorts og sokker til menn, mens Underverker.no selger undertøy hovedsakelig til damer med en viss satsing på faste leveranser.

Ikke overraskende er det i bransjer med mye gjenkjøp at vi ser flest abonnementskonsepter. Også eiere av kjæledyr kan få hjelp med innkjøp av mat til sine firbeinte via Petworld.no og Dyrekassen.no. Kanskje ingen dum ide, i et land der nordmenn bruker anslagsvis 2,8 milliarder kroner på mat til sine 800 000 katter og 500 000 hunder?

AutoGear bør også nevnes som en interessant representant for bilbransjen. Med deres kjørebøker AutoGear Air og AutoGear Connect ønsker de å dekke alle behov for kjørebøker i det norske markedet. Deres abonnementsbaserte kjørebøker selges via nett og kjeder og butikker i Norge og Sverige.

Og sist, men ikke minst bør vi ikke glemme salg av linser på nett, der for eksempel Lensway og Synsam tilbyr abonnement.

Er det andre abonnementskonsepter du synes vi burde ha med i denne artikkelen? Send ditt tips til tips@netthandel.no. Artikkelen ble sist oppdatert 25.august 2016.

(Foto: Mosy)

Ole Martin N. Evensmo

Ole Martin N. Evensmo

Initiativtaker til Netthandel.no. Har erfaring med netthandel fra flere store og mellomstore netthandels- og omnikanalselskaper.
Ole Martin N. Evensmo

Publisert: 25. august 2016