Nyheter

Kolbjørn Ertzeid i Brandsdal Group

Slik ble Blivakker.no en av Norges raskest voksende nettbutikker



PARTNERNYHET: Det har vært en sammenhengende vekst siden Brandsdal Group startet opp Blivakker.no i 2009. Her er suksessoppskriften.


Dette er et annonsebilag fra Collector Bank publisert etter gjeldende retningslinjer.

Skal vi tro Brandsdal Groups finansdirektør, Kolbjørn Ertzeid, vil veksten ikke stoppe med det.

Inspirert av kona

Den spede oppstarten for Blivakker.no for sju år siden, kom i stand etter at gründeren av Netthandelen.no og nå administrerende direktør i Brandsdal Group, Einar Øgrey Brandsdal observerte kona mens hun kjøpte skjønnhetsprodukter på nett. Etter en del research så han at her fantes det et vanvittig marked å konkurrere på gjennom å fjerne ledd i verdikjeden og slik redusere utsalgsprisen på produktene.

Resten er historie, men hemmeligheten bak suksessen er egentlig ikke noen hemmelighet.

Det handler om mange faktorer, for eksempel det faktum at Brandsdal Group har erfaring fra netthandel helt tilbake til 1997. Hardt og nitid arbeid trekkes også frem som en av suksessfaktorene. At selskapet heller ikke er børsnotert eller eid av eksterne eiere med høye krav til utbytte, har betydd at de har måttet tjene penger hele veien, og at de har reinvestert en større del av overskuddet i ny vekst. Nå selger de skjønnhetsprodukter på nett i hele Norden og i Tyskland gjennom selskapene Blivakker og det noe yngre søsterselskapet Cocopanda.

– Som uavhengig står vi helt fritt til å gjøre det på vår måte. Blant annet har vi en IT-avdeling med høyt engasjement og mange utviklere som kan ”tune” og utvikle alle de tingene i systemet som kundene ikke ser, men som er helt avgjørende for å sikre høy konvertering, forklarer Kolbjørn Ertzeid, finansdirektør i Brandsdal Group.

IT-avdelingens tette samarbeid med markedsavdelingen er også en del av forklaringen på hvorfor de har lyktes så godt. At de heller ikke har automatisert lager, har dessuten gitt dem fleksibilitet til å snu seg raskt rundt når det har kommet store endringer i etterspørselen. Utover det handler det om den vanlige oppskriften med sterk digital markedsføring på Facebook, hos bloggere, på Instagram og i betalte og organiske søk på Google.

Faktura og delbetaling

Et annet aspekt ved selskapets suksess handler om det som går på betalingsløsninger.

– Gjennom vårt gode og langvarige samarbeid med Collector Bank har vi utviklet et betalingssystem hvor vi stadig har testet ut nye funksjoner. Løsningen der kundene våre kan velge å få tilsendt faktura med 14 dagers betalingsfrist og mulighet for delbetaling, har vært vellykket fra dag én. Det viser seg nemlig at kundene søker trygghet og gjerne vil ha varen i hus før de betaler. Jeg tror alle aktører som innfører denne muligheten opplever et oppsving i salget. At Collector Bank står for inndriving av fakturaene og at kundene også kan velge å delbetale produktene de handler hos oss har betydd mye for vår positive salgsutvikling, uten at det er mulig å tallfeste nøyaktig hvor mye det har betydd, forklarer Ertzeid.

Collectors betalingsløsninger fungerer med samme integrasjon på flere nordiske markeder. De tar hele kredittrisikoen og du får betalt umiddelbart – uansett om kunden betaler.

Derfor vinner både bedriften og kunden på fakturabetaling

  • Faktura- og delbetaling øker salget samtidig som det gir en trygg kjøpsprosess.
  • En faktura oppleves av e-handelskunder som den sikreste betalingsmetoden på nett.
  • Reduserer risikoen for avbrutte kjøp, da kunder som ikke finner betalingsmåten de foretrekker ofte avbryter kjøpet. Det kan skyldes at det oppleves som usikkert og vanskelig eller at de helt enkelt ikke har sitt kredittkort eller bank-id tilgjengelig.
  • Med 30 dagers faktura får kunden god tid på seg til å betale, og slipper fakturaer som forfaller midt i måneden
  • Kunden får varene hjem til seg og betaler først etter å ha mottatt og sett varen – det skaper en trygghet for kunden til å handle i din nettbutikk.

Les mer om Collectors betalingsløsninger.

Publisert: 5. april 2017