Nyheter

hm cookie aksept

Bruker unødig plass på cookie-advarsler



Stadig flere nettbutikker bruker verdifull – og unødvendig – plass på cookie-informasjon. Her er kravene.

Særlig mobilskjermen er liten og da gjelder det å bruke plassen effektivt. Mange norsk nettkunder opplever nå at de må klikke vekk overlay-bokser eller striper med informasjon om cookies – og disse elementene er unødvendige. Bildet øverst på siden er viser H&Ms norske nettside på en mobil, der man må trykke på OK før man får gå videre.

Mange nettbutikker er nok redd for trå feil, særlig etter at Nkom (tidligere Post- og teletilsynet) gjorde en sjekk på de 500 største norske nettstedene og sendte ut advarsel om brudd på kravene til 81 prosent av dem.

Netthandel.no tok derfor en ekstra sjekk med Nkom, som bekrefter at de får mye henvendelser rundt temaet fra norske nettbutikker og nettsteder.

Forvirringen rundt lovverket blir neppe mindre ved at Nkom selv overoppfyller kravene. På nettsidene til organisasjonen som forvalter lovverket ligger det både en ekstra stripe som følger med når du scroller – og en lenke i bunnmenyen.

I tillegg blir nok mange i netthandelsbransjen forvirret av at man på ulike europeiske nettsteder og butikker møter slike advarsel- og informasjonsstriper. Her er forklaringen:

Kravene om informasjon om og aksept av cookies kom som en del av et EU-direktiv i 2013, men det ble åpnet for nasjonale tilpasninger. Mange land valgte krav om overlay/stripe med en advarsel om at man aksepter bruk av cookies. Norge og en del andre land valgte at dersom brukeren har innstilt sin nettleser til å akseptere cookies, regnes dette som «samtykke» til å sette cookies hos brukeren. Kravet er at man tilgjengeliggjør informasjon.

Nkom skriver at det er flere måter å informere om bruken av cookies på, men bekrefter at man ikke trenger popups eller egne elementer med aksepter-knapper eller andre advarsler.

– Det holder å ha en lenke i toppteksten eller bunnteksten på forsiden som leder til en informasjonsside om cookie-bruk. Denne lenken skal ikke hete «personvern» slik en del har gjort, den må hete «cookies» eller «informasjonskapsler», forteller Ørnulf Storm, seksjonssjef for elektronisk kommunikasjon og internett i Nkom til Netthandel.no.

Han er ikke enig i at Nkom selv skaper forvirring.

– Vi er ikke redd for å at vi har overoppfylt kravet. Det er ikke en fasit på dette, men minstekrav, påpeker han.

Storm presiserer at informasjonssiden må beskrive hva skal beskrive hvilke cookies som benyttes og hva de brukes til. Her er Nkoms egen cookie-informasjonsside.

Lovteksten på Nkoms nettsider inneholder et annet mulig forvirrende punkt: «Brukeren skal til enhver tid ha mulighet til å trekke tilbake sitt samtykke.» På sine egne nettsider viser Nkom at dette bare betyr at brukere på vanlig måte i nettleseren kunne slette cookies eller endre innstillingen og sperre for dem. Punktet ser derfor ut til å være et forbud mot cookies som ikke lar seg slette eller omgår vanlig systematikk i nettleserne.

Foreløpig deler ikke Nkom ut bøter for brudd på bestemmelsen.

Einar Ryvarden

Einar Ryvarden

Einar Ryvarden er journalist på Netthandel.no. Har jobbet i en årrekke i IT- og mediebransjen.
Einar Ryvarden

Latest posts by Einar Ryvarden (see all)

Publisert: 24. september 2015