Nyheter

Marius Ørvik fra Jernia

– Det viktigste er at kundene handler hos Jernia



Det viktigste er at kundene handler hos Jernia. Om de handler på nett eller i kjedens fysiske butikker er underordnet. Det sier Marius Ørvik som er digitalansvarlig i Jernia.


Marius Ørvik har ansvaret for Jerniakjedens digitale satsing. Netthandel.no har utfordret ham til å fortelle litt om hvordan det er å selge varer til hus og hage på nett.

1. Helt innledningsvis, kan du kort fortelle litt om når dere åpnet nettbutikken og hvilken teknisk plattform dere bruker?

Vi har åpnet nettbutikk to ganger de siste fire årene, først i samarbeid med Komplett høsten 2010. Etter et par år fant vi ut at vi ønsket å bygge vår egen løsning, fordi vi var overbevist om at kompetanse om netthandel er noe vi må bygge internt.  Vår nåværende nettbutikk åpnet for bestillinger 5. august 2013, og vi bruker Hybris som motor for både netthandel til B2C- og B2B-segmentet.

I tillegg bruker vi portalløsningen Liferay som CMS-system for å få mer fleksibilitet med tanke på å levere mer spennende innhold enn bare tradisjonelle kategori- og produktsider. Vi jobber med Nimble i Norge, og de svenske konsulentselskapene iStone og DeWire for å utvikle løsningen vår.

Når det gjelder besøk og omsetning i nettbutikken, opplever vi en enorm etterspørsel etter gjenåpningen. Vi har en tresifret prosentvis besøksvekst mot fjoråret, men enda føler vi at vi har mer å gå på.

2. Hvem er deres største konkurrenter på nett?

Våre konkurrenter på nett er de aktører som selger hus- og hageprodukter til norske forbrukere. Siden vi har et ganske bredt vareutvalg, har vi også ganske mange vi konkurrerer med om en bit av den samme omsetningen.

3. Hvordan markedsfører dere nettbutikken?

I digitale flater har vi både en «Always On»-strategi (AdWords, Kelkoo, Prisjakt, retargeting etc.), og en mer generell strategi med blant annet displayannonsering for å løfte kjedens nasjonale kampanjer. I tillegg markedsføres nettbutikken i kjedens kundeavis, i enkelte reklamefilmer på TV og i butikkene. Ellers har vi ganske mange medlemmer i kundeklubben vår som vi kommuniserer jevnlig med.

4. Dere tilbyr i dag bare henting i butikk, men ikke hjemlevering. Hva er årsaken til dette?

Jernia har mer enn 60 års erfaring med å drive grossistvirksomhet, og vi har en organisasjon som er bygget rundt å flytte varer i store kvanta fra sentrallager til kjedens butikker. Det er en omfattende omstilling å justere virksomheten i retning av å levere enkeltpakninger direkte til forbruker, men dette er noe vi har et stort fokus på nå. Overraskende nok er det veldig mange som foretrekker å hente varene sine i butikk fremfor å betale frakt for å få levert hjem. Men vi er ganske sikre på at hjemlevering er en tjeneste kundene våre vil ha, så det står absolutt høyt på prioriteringslisten. Dog ønsker vi ikke å lansere noe før vi er sikre på at vi har funnet en løsning som skaper fornøyde kunder. Lista ligger jo tross alt ganske høyt, med så mange flinke netthandelsaktører der ute.

5. Hvor modne opplever dere at kundene er for å handle kjøkkenutstyr, verktøy og hageredskaper på nett?

Når vi startet nettbutikk i 2010 var norske forbrukere helt klart mindre vant med å handle denne type produkter på nett. I dag er situasjonen annerledes, noe man blant annet kan se om man studerer Google og TNS Gallups Consumerbarometer. For denne type varer er det fortsatt slik at internett brukes for å innhente informasjon om produktene, mens det faktiske kjøpet foregår i en fysisk butikk. Dette tror jeg vil endre seg raskt de neste årene, og jo flere som tilbyr kjøp av slike varer på nett, jo raskere vil utviklingen gå. Det er jo også litt gøy å tenke på at vi som en stor, tung aktør får være med på å dytte utviklingen i retning netthandel.

6. Helt ærlig, hvordan er det å drive nettbutikker i kombinasjon med fysiske butikker?

Det har vært en utfordring å få samspillet mellom nettbutikk og fysiske butikker til å fungere optimalt, men nå opplever vi at det går mye bedre enn tidligere. Vi har blant annet justert vårt multikanalstrategi, hvor vi har gått fra å fokusere på å drive mest mulig omsetning til nettbutikken, til å understøtte handel gjennom smart bruk av alle kanaler. Det faktum at kundene velger å handle hos oss, er viktigere enn hvilken kanal de velger å handle i. Vi ser jo hvilken vei markedet beveger seg, og det er ikke tvil om at kundene ønsker en sømløs opplevelse enten de handler fra oss på mobil, på en PC, eller i en av våre fysiske butikker. Vi har også jobbet mye med informasjon til våre butikkansatte, med stort fokus på de positive effektene netthandel har for omsetningen i deres butikk. Som kjede er vi helt avhengige av at butikkene våre er positive til utviklingen, særlig fordi vi i dag utelukkende leverer ut alle bestillinger i butikk.

Publisert: 11. april 2014