Nyheter

NDC

Fremtidens logistikk: Dette sa ekspertene om fremtidens levering på #NDC17



ANNONSØRINNHOLD: På årets Nordic Delivery Conference ga talere fra e-handels, teknologi- og transportbransjen sine innspill på hva konkurransedyktig levering innebærer.


Dette er et annonsebilag fra Consignor publisert etter gjeldende retningslinjer.

Den 4. mai avholdt Consignor for tredje år på rad Nordic Delivery Conference i København. Tilstede var 700 deltakere og 50 utstillere.

«Vær snillere mot din transportør». Det var budskapet fra dagens paneldebatt og  foredraget fra James Doyle fra Marks & Spencer. Budskapet fikk støtte blant publikum:

– Transportøren er den eneste menneskelige kontakt din kunde møter i leveringsprocessen. Derfor er det viktig, at du er snill med din transportør, så de føler seg som en del av din merkevare, og leverer en god kundeoplevelse, understreket James Doyle i sitt eget innlegg og i paneldebatten, hvor også paneldebattens andre deltagere Palle Esenbensen fra Coop.dk, Andreas Thimour fra Zimply Solved og Anton Hagberg fra Komplett, støttet ham.

Et tema som derimot splittet debattantenee var antallet leveringsalternativer. Mens Palle Esenbensen var forkjemper for mange leveringsalternativer, mente Andreas Thimour og James Doyle, at færre og mer transparente leveringsløsninger var viktigst. Der var dog bred enighet om, at kunden alltid bør være i sentrum for de strategiske og praktiske valg, virksomheten foretar seg i forhold til e-handel og levering.

– Kunder vil kun handle ett sted

Kundefokus gikk igjen som tema i innleggene til både Anton Hagberg fra Komplett og Mike Walsh fra Tomorrow. ”Kunder vil kun handle ett sted når de shopper online. Derfor skjer fremtidens vekst innenfor e-handel på markedsplasser,” fortalte Anton Hagberg om bakgrunnen for, hvorfor Komplett nå er i gang med å omdanne seg fra en tradisjonell webshop til en markedsplass ala Amazon.

Mike Walsh fokusert mer på, hvordan man som virksomhet kan sette kunden i sentrum ved å stille de riktige spørsmålene: Hvem er dine kunder, og hva vil de ha? For deretter å hele tiden tvinge seg selv til å tenke nytt rundt sine produkter og tjenester i forhold til kundenes utvikling.

Sporing og bærekraftig energi var også populære emner på dagens konfanse. Både Tesla, Samsung og Dachser påpekte dette.

Mer sporing i fremtidens lastebil

”Vi kaller det the connected auto,” fortalte Claus Holm fra Samsung Technologies om det lille apparatet fra Samsung, som plasseres i lastebilen, og samler data om lasten og kjøringen. Apparatet kan blant annet forbedre sporing og danne grunnlag for mer økonomisk kjøring.

Claus Holm viste frem flere interessante teknologier til fremtidens lastebiler, som kan øke sikkerheten og effektiviteten, herunder kameraer på lastebiler, beacons-tarcking på pakker og Augmented Reality-briller som for eksempel kan brukes til reparasjoner.

Fremtidens kjøretøy vil være elektriske og selvkjørende, hvis Tesla får rett. De vil snart presentere sin første eldrevne lastebil. Peter Bardenfleth-Hansen avslørte hvordan Tesla sine kjøretøy i fremtiden vil ta vare på seg selv ved å fortelle, når vedlikehold er nødvendig – og automatisk kjøre til service når der er behov for det, alt imens eieren av bilen er på jobb. ”Eieren skal kunne tjene på sin Tesla-bil gjennom dele-økonomi. Dermed har alle råd til en Tesla. Det er bærekraftig,” fortalte Peter Bardenfleth-Hansen.

Bærekraft var også et tema hos Stefan Hohm fra Dachser, som fortalte om, hvordan Dachser foretar levering i storbyer mer effektivt ved hjelp av deres City Distribution projektgruppe. Gruppen analyserer storbyer, for på den måte å utvikle den beste værktøykasse med redskap til effektiv levering i den fremtidige storby, for alle storbyer er forskjellige. Redskapene omfatter blant annet: bærekraftig levering med micro hubs, nattlevering, implementering av nye energier og teknologier.

Fakta om Nordic Delivery Conference

  • Softwareselskapet Consignor står bak Nordic Delivery Conference
  • Talerlisten på Nordic Delivery Conference 2017 omfattet Mike Walsh fra Tomorrow, Peter Bardenfleth-Hansen fra Tesla, Stefan Hohm fra Dachser, Anton Hagberg fra no, Claus Holm fra Samsung og James Doyle fra Marks & Spencer.
  • 700 deltagere fra Norge, Danmark, Sverige, Finland, Nederland, Romania, Kina, Tyskland, Belgia, Bulgaria, Estland, Italia, Latvia, Spania, USA, og Storbritannia deltok.
  • 50 utstillere fra ehandels-, logistik og transportbransjen stilte ut.
  • Tivoli Hotel & Congress Center i København dannet for tredje år på rad rammen for konferansen.

Publisert: 16. mai 2017