Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ultimate Nordics reise mot B2C.

jetshopno

B2B-orienterte Ultimate Nordic presenterer en helt ny kanal for sluttbrukere.

En reise fra å være en B2B-distributør til å begynne med å selge direkte til sluttbrukeren kan virke som en utfordring. Den norske friluftsleverandøren Ultimate Nordic klarte å gjøre utfordringer om til muligheter og lanserte B2C-butikker med stor suksess. Strategi? En forte seg langsomt-strategi, fokus på kommunikasjon og innhold knyttet til en sterk merkeside, multishop-løsninger og en konstant tilstedeværelse fra Jetshop og designpartner Ebeling.

ANNONSE

For leverandører som fokuserer på B2B, er det ikke en selvfølge å gå inn i B2C-verdenen. Merket er kanskje ikke vant til å kommunisere direkte mot sluttbrukeren, eller det kan føles risikabelt å bruke ressurser på å skape nye kanaler og mer innhold. Det kan virke som en veldig stor utfordring. Ultimate Nordic så imidlertid store muligheter med økt tilstedeværelse og det å kunne tilby forbrukerne hele sortimentet. De tok derfor beslutningen om å satse på en B2C- tilstedeværelse som fungerer sømløst sammen med den etablerte B2B- kommunikasjonen. Her forteller vi om deres reise.

Hvem er Ultimate Nordic? 
Hvis du er kjent med det norske eller svenske friluftsmarkedet, har du med stor sannsynlighet god oversikt over noen av varemerkene som inngår i Ultimate Nordic. Selskapet leverer sports- og friluftsprodukter til en rekke store forhandlere, og de er også aktive i områder som bygg og anlegg, industri og profilering.

– Vi er størst innen sport og friluftsliv, men også store innen bygg og industri. I tillegg er vi en stor aktør innen profilering der vi jobber mot profileringsselskap som igjen jobber mot store kunder, sier Espen, forretningsutvikler i Ultimate Nordic.

Ultimate Nordic har ca. 65 forskjellige merker i sin portefølje. Blant alle dem valgte de først å lansere merker som Leatherman, Ledlenser og Brusletto i sine B2C-butikker mot sluttbrukere.

Ultimate Nordics forbrukerorienterte nettreise 
E-handelsprosjektet startet sammen med Jetshop i begynnelsen av 2020. På den tiden hadde selskapet ingen nettbutikker i det hele tatt. Sammen med Jetshop er nå fire butikker etablert på e-handelsplattformen. Hele strategien er basert på å kunne bygge og etablere løsninger for B2C som ikke går på bekostning av B2B-kommunikasjonen.

– De tre butikkene vi lanserte er bare begynnelsen. I 2021 planlegger vi også å lansere på flere markeder, og i nær fremtid vil nettbutikkene være åpne i Sverige, forteller Espen.

Valgte Jetshop som e-handelsløsning 
Hovedårsaken til at Jetshop ble valgt som plattformleverandør og samarbeidspartner, var løsninger som gjør det enkelt å bygge flere butikker på en og samme plattform.

– Vi var ute og lette blant flere løsninger. Det Jetshop tilbød var mest komplett og tilpasset for oss. Deres løsning gjorde alt veldig enkelt. Fra vi signerte tok det ikke lang tid før vi kom i gang.

Ultimate Nordic hadde dessuten en liten organisasjon internt, og dermed var det behov for å bruke eksterne ressurser. Jetshop ble hentet inn for å kunne gi support både før og etter lanseringen. Jetshops multishop-løsninger ga store fordeler
Med multishop-løsningen kunne Ultimate Nordic skape enkle og fleksible løsninger for å drifte og utvikle mot B2C.

– Med Jetshops multishop-løsning kan vi enkelt styre alle våre butikker enhetlig uten problem. Tvert imot flyter alt jevnt. Fokuset nå handler om å drifte butikker og ta til seg erfaring fra å drive butikk.

Ebeling som designpartner 
Webdesignbyrået Ebeling ble hentet inn som designpartner. Dialogen med både Jetshop og Ultimate Nordic var tett, og samarbeidet ble oppsummert som vellykket.

Webbyrået skisserte på desktop og mobil for Leatherman og Ledlenser, som er de to merkene som først fikk gå live.

– Vi har satt pris på at vi har vært i stand til å følge opp og jobbe mer direkte mot designbyrået Ebeling. Ebeling har dessuten kontaktet Jetshop og løst spørsmål som har dukket opp underveis, på en smidig måte. Vi har utelukkende positiv erfaring med dem.

Et positivt tilbakeblikk på samarbeidet
Den digitale reisen mot sluttbrukeren er i gang, og reisen mot å tilby flere forbrukere et fullt sortiment har allerede kommet langt.

– Vi er veldig fornøyde med samarbeidet og ønsker å fremheve hvor smidig alt har gått. Vi har en ambisjon om å lansere ytterligere 3–4 butikker i 2021. Hovedfokuset vårt er fortsatt på B2B, men det er utrolig kult å se fotfestet som B2C allerede har fått. Vi takker Jetshop for samarbeidet så langt, og ser frem mot å fortsette et givende samarbeid.

Del artikkel: