Nyheter

Direkte på Nitimen på NRK Radio kunne Afshin Rashid fredag morgen hente handleposen med kolonialvarer i det som skal ha vært verdens første kommersielle dagligvareleveranse med selvkjørende budbil. (Foto: glenn Lund)

Verdens første levering med selvkjørende hentepunkt



Direkte på Nitimen på NRK Radio kunne Afshin Rashid fredag morgen hente handleposen med kolonialvarer i det som skal ha vært verdens første kommersielle dagligvareleveranse med selvkjørende budbil.

33-åringen er en ivrig netthandler, og har for lengst også fått sansen for å få dagligvarene hjemkjørt. Men om hun i fremtiden blir møtt av en hyggelig sjåfør er slett ikke sikkert. Kolonial.no har begynt en småskala-test med en elektrisk og selvkjørende minibuss. Det viser at teknologien er tilstede allerede i dag.

Rashid ble riktignok møtt av både en mikrofon, Nitimen-reporter Øyvind Bækkevold og Kolonial.no-gründer Karl Alveng Munthe Kaas, men har ingen betenkeligheter med å hente varene i en førerløs budbil.

– Jeg er åpen for nye ting og det har bare vært moro å være med på testen, smiler hun. Hun var en tilfeldig utvalgt kunde som ble forespurt om hun kunne tenke seg å motta leveransen fra en førerløs budbil.

– Hva er det som gjør at du foretrekker å handle dagligvarer på nett?

– Først og fremst fordi jeg sparer penger. Handlingen er mer planlagt nå og vi kjøper ikke lenger mange ting vi ikke trenger. Det blir fort dyrt å ha med seg små unger med lavt blodsukker inn i butikken, sier hun før hun bærer posen trygt i hus noen meter unna.

Atle Guttormsen, professor i økonomi, gir Rashid rett i at det kan være store penger å hente for en travel familie.

– Jeg kan bruke min egen familie som eksempel. Vi kan nok kutte dagligvarebudsjettet med en tredjedel gjennom å handle på nett. Dette gjennom å planlegge kjøpene i større grad og gjennom å sette en anstendig timelønn på den tiden vi bruker på å handle. To-tre timer spart hver uke er gull verdt i en aktiv familiehverdag, konstaterer Guttormsen som er gift og far til fire gutter i alderen 9 til 17 år.

Hjemkjørt for Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsministeren deltok også på demo-visningen utenfor Storøya skole på Fornebu. Til Netthandel.no innrømmet han at også Solvik-Olsen-familien stadig oftere legger turen til nettbutikken istedenfor den fysiske kolonialen. Og også der i gården sverges det til hjemkjørte leveranser.

– Senest i går kveld sto det en Kolonial.no-pose på kjøkkenet da jeg kom hjem. Det er veldig kjekt og greit, smilte han.

Men om han skal få varene hjemkjørt uten sjåfør må han bidra til å endre dagens lovverk.

Ketil Solvik-Olsen (t.v) innrømmer overfor Netthandel.no at han ofte handler hos Kolonial.no og medeier Karl Alveng Munthe-Kaas.

Ketil Solvik-Olsen (t.v) innrømmer at han i en travel hverdag ofte handler hos Kolonial.no og medeier Karl Alveng Munthe-Kaas.

Vil endre lovverket

Foreløpig benyttes den selvkjørte Kolonial.no-budbilen mest som et gimmick for å åpne øynene til folk for å vise at teknologien allerede finnes.

– Det er jo ofte ikke teknologien som er utfordringen, men sosialiseringen av den. Folk må ta teknologien i bruk mye tidligere. Det er ingen grunn til at selvkjørende budbiler ikke skal bli en del av hverdagen vår i fremtiden, påpekte den anerkjente teknologen Silvija Seres under den drøyt timelange seansen.

I dag er det ikke lov å kjøre med selvkjørende kjøretøy på offentlig vei. Dagens seanse var derfor en lukket test på et begrenset geografisk område rundt Fornebu.

– Da vi startet Kolonial.no sa vi at vi skulle revolusjonere norsk dagligvarehandel. Det har vi til dels klart allerede, men vi er ikke ferdig. Vi skal være i forkant og ta i bruk ny teknologi som gjør det lettere og mer bekvemt å handle på nett, sa Karl Alveng Munthe-Kaas, adm. direktør i Kolonial.no.

Solvik-Olsen kunne ikke komme med noen lovnader om når man får opphevet forbudet mot selvkjørte kjøretøy på veien.

– Men jeg vil i alle fall gjøre det jeg kan for at vi kan gjøre dette til en realitet, sa han til Netthandel.no

Les også: Kolonial.no vurderer selvkjørende hentepunkt

Glenn Lund

Glenn Lund

Mangeårig næringslivsjournalist med logistikk og supply chain management som spesialfelt i stillingen som redaktør i magasinet ”Moderne Transport – Logistikk i praksis”.
Glenn Lund

Latest posts by Glenn Lund (see all)

Publisert: 11. november 2016