Nyheter

produktanmeldelse

Nytt system ga kraftig økning i antall produktanmeldelser for Enklere Liv



PARTNERNYTT: Tilbakemeldinger fra kundene er gull verdt for nettbutikker, men det er ikke alltid like lett å få kundene til å bruke noen sekunder på å dele sine produkterfaringer.


Dette er et annonsebilag fra Lipscore publisert etter gjeldende retningslinjer.

Det er mange fordeler med brukeranmeldelser. Blant annet kan de bidra til bedre plassering hos søkemotorer som Google, som elsker brukergenerert innhold.

Tilbakemeldingene gjør det også enklere å tilpasse produktutvalget etter hva kundene faktisk etterspør, og kundene stoler gjerne mer på andre kunders meninger enn nettbutikkens produkttekster – brukeranmeldelsene blir en form for sannhetsvitne. Dermed blir det også lettere å få kundene til å ta et valg og fullføre kjøpsprosessen.

Å få kundene til å bruke tid på å gi tilbakemeldinger kan imidlertid være enklere sagt enn gjort. Men noen får det til.

– Veldig effektivt

For Enklere Liv ble løsningen et nytt system, som førte til en kraftig økning i antall kunder som ga feedback på sine kjøp.

Det fleste nettbutikker sliter med å få kundene til å skrive produktomtaler, sette karakter eller på andre måter gi feedback på produktene. Enklere Liv har imidlertid greid det. Hva er hemmeligheten?

Eivind Bulie Haanæs

Eivind Bulie Haanæs

– Det har vi fått til med god hjelp fra Lipscore. Systemet deres har vært veldig effektivt når det gjelder å få tilbakemeldinger fra kundene, forklarer Eivind Bulie Haanæs, Ecommerce Manager hos Enklere Liv.

Han forklarer i korte trekk hvordan systemet fungerer:

Etter at en kunde har kjøpt en vare, sendes det først ut en epost fra kundeservice der de spør om kunden har mottatt varen. Dersom kunden svarer bekreftende på dette vil de samtidig kunne gi stjerner og skrive en anmeldelse av produktet. Hvis kunden velger å ikke respondere på denne sendes det ut en ny epost der de spør om kunden ønsker å gi en karakter på produktet. Dette skjer omtrent 3-4 uker etter kjøpet.

– Dersom kunden bare ønsker å gi karakter i form av stjerner, kan dette gjøres direkte i eposten. Hvis kunden i tillegg gir en skriftlig tilbakemelding på produktet han eller hun kjøpte, får vedkommende en rabattkode som kan brukes ved neste kjøp hos oss, utdyper Eivind Bulie Haanæs.

Kraftig økning i brukeranmeldelser

Haanæs tror det at kundene kan sette karakter direkte i eposten er en del av forklaringen på at så mange flere gjør dette nå, enn tidligere.

– Det er nok veldig mange som faller fra hvis man må klikke seg videre til en nettside, og så sette karakter på produktet man kjøpte. Vi hadde en slik løsning tidligere, og etter at vi gikk over til Lipscore sitt mye enklere system har vi sett en kraftig økning i antall kunder som gir tilbakemelding. At vi gir rabattkoder til de som sender inn skriftlige anmeldelser er selvfølgelig en liten gulrot som hjelper på det feltet. Dermed får vi langt flere tilbakemeldinger, noe vi kan bruke når vi forsøker å tilpasse nettbutikken etter kundenes ønsker. Det er en vinn-vinn, både vi og kundene kommer godt ut av dette, sier Haanæs.

Det er også en annen ting Haanæs synes er veldig positivt med løsningen Lipscore har levert.

– Det er veldig enkelt å få bekreftet at alle tilbakemeldingene er legitime, fra legitime brukere. Uten at det betyr at vi ikke stoler på andre systemer, er det veldig viktig at dataene fra Lipscore er så tydelige der. Alt i alt er løsningen klar og tydelig, enkel og grei, og effektiv når det gjelder å få kundene til å gi feedback. Vi er rett og slett strålende fornøyde, avslutter Haanæs.

Publisert: 31. mars 2017