Nyheter

Foto: Yaymicro

1 av 5 netthandelskjøp gjøres hos markedsplassene



Nesten 1 av 5 kjøp på nett i Norge gjøres nå hos de store markedsplassene. Se hvem som dominerer markedet.

Å samle mange nettbutikker og produsenter i store netthandelsportaler, brer om seg i stor stil med Amazon, Alibaba og eBay som de store lokmotivene i global sammenheng.

Både Elkjøp og Komplett har annonsert at de skal bli «Nordens Amazon», men markedsplassene lar vente på seg. Forsinkelsene synes ikke å plage norske netthandelskunder.

Les også: Hør Nordens store netthandelsaktører diskutere markedsplassens fremtid på NXT

Med hjelp fra analysebyrået YouGov har Netthandel.no intervjuet 1001 nordmenn. I uke 6 i år fikk det åpne spørsmålet: «Hva heter den nettbutikken du sist handlet i?» Alle som svarte «handler ikke på nett», «husker ikke» eller svarte reiserelaterte nettbutikker (NSB, Hotels.com også videre), ble sortert vekk. Vi har tidligere omtalt undersøkelsen i artiklene 6 av 10 netthandelskjøp nå gjøres i utlandet og «To internasjonale giganter topper norsk netthandel«.

Blant de 806 svarene viser det seg at hele 19,3 prosent sist handlet hos en markedsplass og ikke i en tradisjonell nettbutikk.

Aktørene som skiller seg ut er:

  • eBay
  • CDON
  • Amazon
  • Ali Express
  • Wish

I tillegg kommer aktører som Deal Extreme, Let’s Deal og QXL. Zalando er derimot utelatt i vår beregning, da de fortsatt selger mye egne produkter. Om disse inkluderes i tallene, er markedsplassandelen oppe i 27,5 prosent.

Vi presiserer at tallet 19,3 prosent altså ikke gjelder omsetning, men kun teller antall ordre. Målt i omsetning antas andelen kjøp via markedsplasser å være langt lavere, vel vitende om at det gjøres mye småkjøp fra de utenlandske nettbutikkene, godt hjulpet av tollfrigrensen og de helt spesielle reglene som gjør det mulig for utenlandske nettbutikker å sende varer fraktfritt til Norge.

(Foto: Yaymicro)

Ole Martin N. Evensmo

Ole Martin N. Evensmo

Initiativtaker til Netthandel.no. Har erfaring med netthandel fra flere store og mellomstore netthandels- og omnikanalselskaper.
Ole Martin N. Evensmo

Publisert: 14. mars 2017