Nyheter

mektige

Norges 50 mektigste nettbutikker 2015



En uavhengig jury har kåret Norges 50 mektigste nettbutikker for 2015. Se hvem som gjør det best i den uhøytidelige kåringen.

Netthandel.no sin kåring av «Årets viktigste nettbutikker 2014» ble en stor suksess, med masse engasjement og mange tusen lesere. Nå gjentar vi suksessen, men vi har valgt å justere litt på konseptet. Vi endrer fra «viktigste» til «mektigste» for å spisse konseptet litt. Vi kunne også fokusert på «største», men ikke alle omsetningstall er like tilgjengelige og noen store aktører sliter etter mange år med god vekst, mens nye selskaper vokser raskt. Å fokusere utelukkende på omsetning var derfor ikke ønskelig. Les mer om prosessen nederst i artikkelen.

Adamsmatkasse.no: Omsatte for cirka 128 millioner kroner i 2014 og sikter på 450 millioner kroner i 2015. Startet av en håndfull gründere fra Bergen, men har nå fått inn svenske Linas Matkasse AB (markedsleder innen samme område i Sverige) som majoritetseier i selskapet. Fortsatt bak konkurrenten Godtlevert.no, men vi tror på fortsatt god vekst for Adams matkasse.

Apple.no: Amerikanske Apple satser i Norge (er bl.a. registrert i Brønnøysund og har norske ansatte) og vi velger å inkludere dem på listen til tross for at deres hovedmarked langt i fra er her i Norge. Hvor mye de faktisk omsetter i Norge er uvisst, men ifølge en undersøkelse fra Virke høsten 2014, så er Apple Norges tredje mest poulære nettbutikk, kun slått av Komplett og eBay. At Apple omsetter for flere hundre millioner kroner i Norge er svært sannsynlig.

Ark.noMed 108 butikker, nettbutikk og leseappen ARK e-bok forsøker Ark å være den mest tilgjengelige måten å kjøpe bøker på. Ark er eid 100% av det børsnoterte selskapet Gyldendal ASA. Omsetningsmessig langt bak aktører som Haugenbok.no, Bokklubben.no/Bokkilden.no og Adlibris.no om vi kun ser på nettomsetning, men deres nettsatsing er betydelig og det er vanskelig å komme unna Norges største bokhandel når en slik toppliste skal lages. Deres fysiske butikker kan nok frem til nå ha hemmet deres vekst på nett, men når/hvis en aktør som Amazon kommer til Norge, kan et effektivt samspill mellom nett og butikk bli en viktig konkurransefordel.

Bildeler.no: Bildeler.no startet opprinnelig med deler til VW og Audi, men varesortimentet dekker nå totalt 22 bilmerker. Deres fokus er biler eldre enn 5 år og de hevder at de nå dekker over 85% av ettermarkedet i dette segmentet. Deleid av Komplett Group, noe som gir nettbutikken tilgang til markedets mest avanserte logistikksystem. Komplett vil ikke opplyse hvor mye de omsatte i 2014, men dette har over lengre tid vært en nettbutikk med jevn vekst og høy lønnsomhet. Deres største utfordring fremover er svenske Skruvat (som i fjor også kjøpte norske BSBildeler.no) og en rekke andre utenlandske aktører, inkludert eBay.

Blivakker.no: Klar markedsleder på nett i Norge innen kosmetikk med en omsetning i 2014 på 190 MNOK. Eies av Einar Øgrey Brandsdal og hans selskap Netthandelen Holding AS som også eier Netthandelen.no og DrLykke.no. Har også en svensk og dansk søsterbutikk, Cocopanda.

Blush.no: Kåret til «Årets Butikk – Skjønnhet, helse og livsstil» i regi av Prisjakt i 2014. Eies av Komplett Group. Vokser raskt takket være store investeringer i markedsføring. Omsatte trolig for rundt 100 MNOK i 2014, men hvor mye har det kostet? Sterke tall, men må dermed tåle å fortsatt leve i skyggen av Blivakker.no som er nesten dobbelt så store til tross for Kompletts offensiv de siste par årene. Vi merker oss også at Komplett-konsernet nå også selger kosmetikk på sin langt større nettbutikk Komplett.no. Hvordan vil dette påvirke fremtiden til Blush?

Boozt.com: Boozt.com er en svenskeid nettbutikk som selger klær til hele familien, som har ekspandert betraktelig siden oppstart i 2009. Deres omsetning i Norge er ukjent, men mye tyder på at Boozt fortjener en plass på vår eksklusive liste.

Brandos.no: Etablert i 2006 i Sverige, og etablerte seg i Norge i 2008. Også tilstede i Finland og Danmark. Nettbutikken eies nå av Footway Group som eies av blant annet investeringsselskapet eEquity, Northzone og Industrifonden. Til tross for at Footway-konsernet synes å satse mye på nettbutikken Footway, får Brandos stadig leve, trolig blant annet på grunn av en sterk posisjon blant norske netthandelskunder.

CDON.com: Nordens største nettbutikk for musikk, film og bøker. Kåret til «Årets Butikk – Spill og spillkonsoller» 2014 i regi av Prisjakt. Har etter hvert også begynt å selge mye annet som f.eks kjøkkenuststyr, klær og leker. Lanserte for kort tid siden også en egen markedsplass (CDON Marketplace), slik at andre nettbutikker kan selge via CDON og kan dermed utvikle seg til å bli Nordens svar på Amazon. Eid av det svenske børsnoterte selskapet Qliro Group. CDON.com omsetter totalt for cirka 2 milliarder kroner, hvorav cirka en fjerdedel er i Norge.

ClasOhlson.no: Børsnoterte Clas Ohlson er en internasjonal retailkjede i kraftig vekst, med nærmere 200 butikker i Sverige, Norge, Finland, Storbritannia, Dubai og snart Tyskland. 71 av butikkene ligger i Norge, hvor Clas Ohlson har blitt tatt varmt imot siden oppstarten i 1985. Hvor mye den gamle postordrekjempen omsetter for på nett er dessverre ukjent, men vi velger likevel å innlemme dem på vår liste.

DustinHome.no (Dustin.no): Dustin.no henvender seg til bedriftsmarkedet, mens Dustinhome.no retter seg mot forbrukermarkedet. Startet opprinnelig med postordresalg av fargede disketter i Sverige, men Dustin har nå utviklet seg til å bli en av Nordens største nettaktører innen elektronikk. Satser på å være en helhetsleverandør av IT-produkter og tjenester i Norden. Fått et sterk posisjon i Norge etter at de kjøpte Norsk Data Senter i 2012. Det har blitt hevdet i norske medier at Dustin nå omsetter for cirka 900 millioner svenske kroner i Norge. Børsnotert i februar i 2015. Deres største konkurrent er norske Atea som i enda større grad henvender seg til B2B-markedet. Vi velger å ta med Dustin under tvil da de visstnok har 10 prosent av sitt salg i forbrukermarkedet.

Elkjop.no: Totalt omsatte konsernet Elkjøp Nordic der Elkjøp-kjeden inngår i forrige regnskapsår 2013/2014 for 3 milliarder kroner på nett, noe som er 11,2 prosent av konsernets samlede omsetning. Av dette var 615 MNOK på Elkjop.no for vi opplyst fra Elkjøp Nordic, noe som gjør Elkjøps nettbutikk til en av de største i Norge.

Ellos.no: Ellos ble stiftet i Sverige i 1947 og etablerte seg i Norge i 1983. Ellos er mest kjent for sitt postordresalg, men de selger nå stadig mer på nett. Eies av Ellos Group som i 2013 omsatte for 2,3 milliarder svenske kroner, hvorav 80 prosent var på nett (vi har dessverre ikke 2014-tall). I konsernet finner vi nettbutikkene Ellos, Stayhard og Jotex, der førstnevnte er klart størst. Etter at investeringsselskapet Nordic Capital i begynnelsen av 2013 kjøpte Ellos Group for cirka 2,3 milliarder norske kroner, har selskapet ved en rekke anledninger signalisert at de ønsker å satse mer digitalt og det har blant annet blitt spekulert i om selskapet vil kjøpe flere nettbutikker. Eksperter omtalte i fjor bl.a klesbutikkene Nelly og Boozt og kostholdbutikken Gymgrossisten som «åpenbare oppkjøpskandidater». Ellos anslår selv at de har 20 prosent av det nordiske markedet for klær på nett, mens H&M antas å ha en tilsvarende andel. Den tøffeste konkurrenten i fremtiden antas imidlertid å være tyske Zalando. En av Ellos store fordeler er at de i motsetning til tyskerne satser hardt på egne merkevarer. Med 70 prosent av salget innen egne merker, mener Ellos å ha et godt tak på det raskt voksende tyske selskapet.

EnklereLiv.no: Enklere Liv er en norskeid kjede med et femtitalls butikker og nettbutikk i Norge. Satser nå også i Sverige med nettbutikken Enklareliv.se og 9 butikker. Er også tilstede i Danmark med nettbutikken Enklereliv.dk og én fysisk butikk. Vant høsten 2014 “Årets nettbutikk” i regi av Bring. Om vi så beveger oss litt bak fasaden, så merker vi oss at gründer Sverre Steensen har solgt unna 20 prosent av morselskapet til Nordic Innovation Partners for 92 millioner kroner, noe som priser selskapet til nærmere en halv milliard kroner. På eiersiden hos den nye deleieren finner vi bl.a Stein Erik Hagen og flere andre kapitalsterke krefter.

Expert.no: Expert lever i skyggen av konkurrenten Elkjøp, men er utvilsomt en viktig kjede med en betydelig nettsatsing. Etter fem år med nærmere to milliarder kroner i samlede underskudd, ble nye Expert relansert med XXL- og Elkjøp-gründer Øivind Tidemandsen som ny storeier. Nå har Tidemandsen satt inn en av sine mest betrodde menn, tidligere Elkjøp-sjef Ronny Blomseth, i topplederposisjon.

Fjellsport.noFjellsport.no har sikret seg en betydelig posisjon i sportsbransjen og omsatte i 2014 for 64 MNOK, til tross for tøff konkurranse fra kjeder som XXL og Gmax, men også en rekke mindre nisjeaktører som KomplettFritid.no, Outnorth.no, SkiStar.com, Draut.no, Exist.no, Oslosportslager.no og Bratt.no. «Årets Butikk – Sport og fritid» 2014 hos Prisjakt. Taper fortsatt penger, men eies av erfarne og kapitalsterke gründere av Komplett som for lengst har solgt seg ut og nå altså satser sine penger på sportutstyr (de eier for øvrig også nettbutikken Jollyroom).

Footway.no: Footway er en dominerende aktør på det nordiske skomarkedet. Kjøpte i 2013 Heppo fra Qliro Group (den gang CDON Group) og innlemmet nettbutikken i Footway. De har senere gjort flere opp-kjøp, inkludert Brandos.no (lever fortsatt videre som egen nettbutikk) og Runforest (innlemmet i Footway). Posisjonerer seg åpenbart for å bli Skandinavias svar på Zappos ved å vokse gjennom opp-kjøp. Salg av sko på nett blir stadig mer populært. Her har Footway tatt en svært dominerende posisjon.

Gmax.no: Gmax.no har ikke fått samme sving på nettsalget som sin erkefiende XXL, men med det mektige Gresvig-konsernet i ryggen er det ingen grunn til å avskrive Gmax.no. Det blir også spennende å se hvordan Gresvig lykkes med nettbutikken til Intersport-kjeden som snart lanseres.

GodtLevert.no: Satser på hjemlevering av middagsingredienser, inkludert oppskrifter. De hadde sin første levering i november 2010, og første driftsår i 2011 endte med 7,6 millioner kroner i omsetning. I fjor endte de på rundt 184 millioner kroner, og i år budsjetterer de med godt over 400 millioner kroner i omsetning. Imponerende tall fra gründerne og eierne Henning Sæter, Petter A. Von Hedenberg, Kjetil Graver og Ole Martin Alfsen. Selskapet eies i tillegg av Midelfart Invest som i fjor sikret seg en andel i selskapet etter at TVNorge-eier SBS Discovery solgte seg ut. Vår største bekymring er hvorvidt nordmenn går lei av Godt Leverts matkassekonsept og trekker tilbake til de fysiske butikkene eller mer ordinære dagligvarebutikker på nett som Kolonial.no.

HaugenBok.no: Omsatte for ca 130 MNOK i 2013. Omsetningen økte i 2014, men de endelige tallene er ikke offentlige. Kjent for sin gode kundeservice og raske leveranser. Endte i fjor på andreplass på Norsk kundebarometer sin årlige kåring av kundetillfreshet, kun slått av Flytoget. Heleid av Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS som blant annet eier Fagbokforlaget og Akademika. Selskapet får stadig tøffere konkurranse på nett fra fra svenske Adlibris, samt norske aktører som Ark, Tanum, Bokkilden/Bokklubben og Norli, men klarer seg fortsatt godt.

HiFiKlubben.no: Med mer enn 70 fysiske butikker i Danmark, Norge og Sverige samt tre nasjonale nettbutikker er Hi-Fi Klubben en betydelig aktør innen markedet for høykvalitets hi-fi. Årets Butikk «Lyd og bilde» i 2014 hos Prisjakt.

HM.com: Hennes & Mauritz Group omsatte for 151 milliarder svenske kroner og et resultat etter skatt på nesten 20 milliarder svenske kroner i 2014. Den børsnoterte kleskjeden er svært tilbakeholdne med å dele informasjon om hvor mye de nå selger på nett i Norge og i de øvrige markedene, men mye tyder på at konsernet nå er den klart største netthandelsaktøren i Norden.

Ikea.no: Ikea er ferske på nett (etablerte sin norske nettbutikk i 2012) og har frem til nå tilsynelatende ikke prioritert sin nettbutikk spesielt høyt, men juryen tror mye vil skje fremover og mener selskapet utvilsomt fortjener en plass på denne topplisten.

inkClub.com: inkClubs reise ble lansert i år 2000 da to entrepenører startet med salg av blekkpatroner via nettet. Nettbutikken har nå et stort utvalg av varer innen blekk og toner, skrivere og skrivertilbehør, batterier, støvsugerposer, rengjøringsartikler, skopleieprodukter, data- og mobiltilbehør med mer. Har over 4 millioner kunder i 14 land, hvorav mange i Norge. Utfordres av Inkmann.no her i Norge, men inkClub har fortsatt en ledende posisjon. Heleid av svenske ICA Gruppen.

Jollyroom.no: Med Komplett-gründerne Eric Sandtrø, Jan Tore Kopperud og Ole Sauar på eiersiden har Jollyroom blitt en betydelig aktør i Norden innen utstyr, leker og klær til barn. Den norske delen av selskapet vokste fra en omsetning på 30 millioner kroner i 2013 til det dobbelte i 2014, får vi opplyst av eierne. Det er fortsatt ikke så mye, men med dyktige og kapitalsterke eiere og et nordisk fokus, så er Jollyroom et av Norges mest spennende selskaper.

Kolonial.noStartet så sent som høsten 2013, men har på rekordtid skapt enormt mye oppmerksomhet rundt salg av mat på nett og egen nettbutikk. Blant det mest interessante er deres samarbeidsavtale med Reitangruppen som gir dem tilgang til et bredere varesortiment, lavere priser og mulighet for å hentestasjoner i hele Oslo-området. Nettbutikken opplyser til Netthandel.no at de nå omsetter for et syvsifret beløp i uken. Vil ikke si så mye mer, men de bekreftet rett før påske til Finansavisen at de har et salgsmål på 234 MNOK i 2015. Det er selvsagt en forsvinnende liten del av et totalmarked for mat på 160 milliarder kroner, men de har nå et tilnærmet monopol på nett etter at Retthjem.no/Dagligvareexpressen ser ut til å slite stadig mer. Om 5-10% av det totale matvaresalget skjer på nett og Kolonial.no kan fortsette å være så dominrende som de er i dag, så vil Kolonial.no bli en av Norges største og mektigste nettbutikker innen kort tid. Det blir dog spennende å se hvor lenge Kolonial får herje tilnærmer alene i dette markedet før for eksempel Coop eller Norgesgruppen får lansert en reell nettkonkurrent. Vi følger også med spenning med på lønnsomhetsutviklingen i selskapet.

Komplett.no: Norges suverent største nettbutikk. Komplett Group vil dessverre ikke dele sine omsetningstall med oss, men vi anslår omsetningen til Komplett.no til cirka 3 milliarder kroner i 2014, hvilket betyr at denne nettbutikken alene står for nærmere 10 prosent av all netthandelen i Norge. I tillegg kommer omsetningen til deres svenske og danske nettbutikker Komplett.se og Komplett.dk, og konsernets øvrige nettbutikker.  Komplett-konsernet sliter trolig fortsatt med lav lønnsomhet, noe som skyldes at de fortsatt selger mye elektronikk der marginene er svært lave. Etter hvert som konkurrenter som NetOnNet og Elkjøp utfordrer dem stadig mer på dette området, presses Komplett.no over på nye produktområder, inkludert sportsutstyr, kosmetikk og hageutstyr.

Kondomeriet.no: Kondomeriet startet opp i 1988 og har blitt en kjent og kjær aktør innen salg av sexleketøy. 80 % av Kondomeriet eies i dag av det tyske selskapet Consipio Holdning. I 2014 omsatte Kondomeriet for cirka 82 millioner kroner, opplyser selskapet til oss, hvorav 40% av omsetningen deres i 2014 var på nett. Nettbutikken ble stemt frem til 2.plass i til “Årets Nettfavoritt” i regi av Posten i 2013. Kondomeriet er ikke den største nettbutikken på vår liste, men de har en veldig tydelig posisjon i en bransje som digitaliseres i rekordfart. Skal de bli værende på listen vår, må de nok øke veksten fremover i et marked med mange konkurrenter, inkludert Cupido, Club4Shop, Duo Shop, Orion, Cpunkt og Erotikknett.

Lefdal.com: Lefdal er i likhet med Elkjøp eid av Elkjøp Nordic som igjen eies av det mektige britiske selskapet Dixons Carphone. De fysiske butikkene er fortsatt Lefdals viktige salgskanal, men Lefdal.com blir stadig viktigere og med en omsetning på nesten 219 MNOK regnskapsåret 2013/2014), så er Lefdal.com å regne som en stor norsk nettbutikk.

Lekmer.no: Lekmer.no vant Prisjakt.no sin konkurranse «Årets nettbutikk» i 2014. De vant også sin kategori «Leker, barn og baby» samt kategorien “Årets kundeservice”. På nordisk nivå økte Lekmer sin omsetning med 53% i 2014, fra 317 millioner 2013 til 484 millioner i 2014. Ca 25 prosent av omsetningen er nå i Norge. Totalt har Lekmer nå gått fra 0 kr i omsetning til nesten en halv milliard på 8 år. I kunderegistret har Lekmer over 900 000 kunder. Med den mektige eieren Qliro Group tror vi veksten vil fortsette.

Letsdeal.no: Med Letsdeal.no utfordrer Schibsted den tradisjonelle netthandelen og de gjør det med suksess. Omsatte varer, reiser og tjenester i 2014 for vel 100MNOK. Juryen følger med stor interesse med på utviklingen både til Letsdeal.no og nykommer Linio.no som begge har stor glede av Schibsteds enorme annonsenettverk.

Miinto.no: Nettbutikken er først og fremst kjent for sin satsing på mote, men de har nå også fått inn flere interiør- og sportsbutikker i sin portefølje. Totalt har Miinto i dag et samarbeid med ca 400 lokale butikker i Norge. Finnes også i Sverige, Danmark, Nederland og Spania.

Nelly.com: Nelly.com eies av børsnoterte Qliro Group og er i dag blant Nordens ledende motebutikker på nett med en total omsetning i Norden på cirka 1 milliard kroner. Hvor mye av dette som er i Norge er ikke kjent, men Nelly har utvilsomt en sterk posisjon i Norge. Vi merker oss at Qliros nettbutikker Lekmer og CDON har cirka 25 prosent av omsetningen i Norge, hvilket også høres sannsynlig ut for Nelly.

Netcom.no: Vi har dessverre ikke fått noe informasjon ut av børsnoterte TeliaSonera som eier Netcom, men vi kjenner alle til Netcoms sterke posisjon i Norge og deres store nettsatsing. Vi mener derfor å ha god grunn til å tro at Netcom fortjener en plass på listen.

NetOnNet.no: En av Norges største nettbutikker. Vil ikke oppgi eksakte salgstall for 2014, men forteller om en omsetning på «godt over 500 MNOK». Kåret til “Folkets nettfavoritt” i regi av Posten i 2013, samt «Årets Butikk – Data og Mobil» i 2014 hos Prisjakt.

Netthandelen.no: Norges største nettaksjon eies av Netthandelen Holding AS som også eier blant annet Blivakker.no og DrLykke.no. Foreløpige omsetningstall for 2014 viser en omsetning på 370 MNOK for Netthandelen.no, får vi opplyst fra selskapet i Kristiansand.

Optimalprint.no: Med sin satsing på personlige trykksaker er muligens Gelato Group og deres Optimalprint en aktør som faller litt utenfor vår definisjon av nettbutikker i denne kåringen, men vår jury er så begeistret for Optimalprints suksess i og utenfor Norges grenser, at vi har gitt dem en plass i varmen. Omsatte for vel 168 MNOK i 2014 og har mål om cirka 400 MNOK i 2015.

Platekompaniet.no: Allerede i mai 1995 startet gode, gamle Akers Mic med salg av CD’er på nett. Akers Mic gikk etter hvert konkurs og forsvant fra netthandelskartet, men andre har overtatt. Den viktigste aktøren mener vi er Platekompaniet. Platekompaniet etablerte seg i et hjørnelokale på Grønland T-banestasjon i Oslo i 1992, med ønske om å selge god musikk til lave priser. I dag teller de 23 butikker, i tillegg til nettbutikken, og er Norges ledende musikk-, film- og spillkjede.

Siba.no: SIBA-konsernet har slitt med store underskudd i flere år. Nå har trenden snudd. Økt omsetning, økt driftsmargin og minskede kostnader har gitt ønsket effekt. De har nå utviklet seg fra å ha vært en tradisjonell forhandler til å bli et omnichannel-konsept, noe de ser ut til å lykkes godt med. Til tross for at de har samme pris på nett som i butikk, vant selskapet høsten 2014 en stor pristest av norske nettbutikker som selger elektronikk, gjennomført av Mediehuset Tek.

Skruvat.no: Kåret til «Årets Butikk – Bil og garasje» i regi av Prisjakt i 2014. Den svenske nettbutikken er ivrige i Norge og kjøpte i 2014 opp den ikke helt ukjente nettbutikken BSBildeler.no. Foreløpige tall viser at de omsatte for cirka 60 MNOK i Norge får vi opplyst, noe som trolig ganske likt konkurrenten Bildeler.no. Tar vi også med omsetningen på det svenske markedet, så er Skruvat flere nummer større enn sin norske konkurrent. Totalt omsatte de i fjor for cirka 195 MNOK, ifølge Dagens Industri.

Sparkjop.no: Netthandelen vokser raskt hos Spar Kjøp og utgjør nå cirka 12 prosent av omsetningen på ca 850 millioner kroner. Postordresalget som historisk sett har vært viktig for selskapet utgjør nå kun cirka 3 prosent, men de resterende 85 prosent er salg via 21 fysiske butikker fordelt over hele Norge.

Sportamore.no: Svenske Sportamore omsatte sportsutstyr i 2014 for 369,8 millioner svenske kroner i Norden, hvilket er en vekst på 35 prosent sammenliknet med 2013. De sliter fortsatt med lønnsomheten og deres posisjon i Norge er fortsatt beskjeden, men vi velger likevel under tvil å inkludere Sportamore på vår liste da vi tror sportskjempen har et stort uforløst potensial i Norge og resten av Norden.

Stormberg.com: Stormberg selger sports- og turtøy både på nett og gjennom fysiske butikker og håndterer begge kanaler på en svært god måte. Nettbutikken har vunnet en rekke priser, inkludert “Folkets nettfavoritt” og “Årets crossborder” i regi av Bring i 2014. Selskapet er svært tilbakeholdne med å avsløre hvor mye de selger på nett, men etter hva vi Netthandel.no erfarer var nettsalget en stor del av selskapets totale omsetning på vel 400 MNOK i 2014.

Telenor.no: Telenor holder omsetningstallene tett til brystet, men de er trolig en av Norges største nettbutikker. Telenor opplyser til Netthandel.no at de nå har 950 000 unike ukentlige besøkende. Dette inkluderer alle Telenors flater, inkludert online.no som er deres Content Marketing-kanal. Digitale kanaler er nå en av Telenors største salgskanaler, både med tanke på direkte kjøp samt i et omnikanal-perspektiv. De omsetter ikke bare hardware bundlet med abonnement som i seg selv omsetter for mye, men de selger også mye abonnoment uten telefon, oppsalg på abonnement, tilleggstjenester (f.eks ekstra datapakker), lading av kontantkort osv. Mye av dette salget skjer 1:1 gjennom One click shopping, Apps (Mitt Telenor), basert på hvem brukeren er og “Next best offer”.

Vinmonopolet.no: Til tross for at Vinmonopolet er underlagt svært strenge regler, omsatte selskapet i fjor øl, vin og brennevin ifølge egne utsagn til en verdi tilsvarende omtrent 115 millioner kroner.

Vita.no: Ikke blant de største på nett per i dag, men potensialet er stort med fysiske butikker og FSN Capital og NorgesGruppen som viktige eiere. Satser nå også i Sverige igjennom oppkjøpet av Grandparfymeri.se og planlegger ytterlige ekspansjon. Satser i motsetning til konkurrentene Blush og Bli Vakker ikke på parallellimport/gråmarkedet, men kun tradisjonelle leverandører. Vil ikke røpe egen omsetning, men melder om “kraftig vekst. Omsetningstall kan vi ikke gå ut med, men vi tracker 600% over fjoråret og tallene begynner å bli betydelige. 300% økning i trafikk siden starten på 2014. Mer en doblet conversion rate på 12 måneder og tredoblet cart completion rate.” Spennende kjede, men utfordres ikke bare av pureplayere, men også tyske Douglas og svenske Kicks.

X-Life.no: Utfordrer på sport- og fitnessmarkedet. Nettbutikken får langt mindre oppmerksomhet enn bl.a Stormberg, XXL og Get Inspired, men nettbutikken vokser raskt og de fortjener mer plass i rampelyset. Til tross for at nettbutikken i 2007 startet med kun 15 000 kroner i egenkapital og aldri har tatt opp lån eller fått med investorer, har de nå vokst seg store og omsatte i 2014 for cirka 85 MNOK.

XXL.no: XXL ble etablert i 2001 av Øivind og Tore Tidemandsen. I dag er selskapets største aksjonærer XIN Holding Guernsey Limited som kontrolleres av EQT og Dolphin Management AS som Tore og Øivind Tidemandsen står bak. I forbindelse med børsnoteringen av selskapet 3. oktober i fjor, kjøpte også Canica (som blant annet eier nettgiganten Komplett Group) og Folketrygdfondet seg inn i selskapet. Nå utgjør netthandelen 5,7 prosent av omsetningen (Kapital 18/2014), med et mål om å øke andelen til 10 prosent innen tre-fire år. Med en omsetning i 2014 på omttrent fem milliarder kroner, betyr det at selskapets omsetning på nett ligger på cirka 300 millioner kroner.

Zalando.no: Startet opp i Norge i 2012 og er nå Norges største nettbutikk innen klær og sko, etterfulgt av aktører som Nelly, Boozt og H&M. Fersk rapport fra Virke hevder faktisk at kun Kiomplett er større i Norge. Imponerende utvikling!

Zara.no: Zara er et av de største internasjonale motefirmaene. Eid av Inditex-gruppen, en av de største distribusjonsgruppene på verdensbasis. Åpnet sin første butikk i Norge i 2006 og den norske nettbutikken ble åpnet i 2011.

Vi har forsøkt å finne frem til aktørene som dominerer norsk netthandel, ved å se på omsetningstall, hvem som eier nettbutikkene, viktige strategiske partnere, vekst og omdømme. Da de globale aktørene er lite transparente, begrenser vi oss til aktører som satser i Norge. Det vil at de har norske nettsider og markedsfører seg målrettet mot det norske markedet. Med denne definisjonen får for eksempel Zalando og Apple plass, mens Amazon, eBay, Wish.com og Aliexpress.com holdes utenfor. Fokuset blir også utelukkende på handel av fysiske varer og ikke tjenester, hvilket betyr at selskaper som SAS, Norwegian, NSB, eBok.no og Norsk Tipping er utelatt. Vi har også sett bort fra markedsplassen Finn.no og matvareløsninger som Peppes og Just-Eat.no. Bedrifter som mer eller mindre utelukkende selger til bedriftsmarkedet som MPX.no, Rørkjøp og Atea har heller ikke fått være med, selv om dette selvsagt er viktige bedrifter med en betydelig nettsatsing. Salg av apper og streaming av musikk og film er også utelatt. Vi har altså i hovedsak sett på salg av fysiske varer til forbrukermarkedet fra aktører som satser i Norge og oppleves som norske. Dette en viktig presisering.

For å komme frem til en best mulig liste har vi i år hatt en spennende jury: Kristin Anfindsen (PostNord), Vidar Falkenberg (Google), Erik Kulterud (Klarna), Mats Staugaard (Schibsted/Kickback) og Ole Martin N. Evensmo (Netthandel.no og eHandelsforum).

Vi har hatt en jury som består av personer som er kjent for sin netthandelskompetanse, samtidig som de jobber i selskaper som vet hva som skjer og beveger seg i markedet. Det betyr ikke at det enkelte jurymedlem har delt sensitiv informasjon om egne kunder og kontakter. Vi har forsøkt å bruke en god kombinasjon av faglig innsikt, offentlig kjent informasjon og gode kontakter i et forsøk på å finne frem til en best mulig liste. Det var også mulig å selv tipse oss om nettbutikker som fortjente en plass på listen, noe en del nettbutikker gjorde. Vi kontaktet også en rekke nettbutikker direkte, hvorav overraskende mange har gitt oss ærlige og gode svar, selv om ikke alle har avslørt nøyaktige omsetningstall. Vi vil gjerne berømme særlig de svenske nettbutikkene for å være åpne med sine resultater. Vi beklager samtidig at enkelte store norske selskaper ikke har hjulpet oss på veien. Husk at det er ikke omsetningen som er deres forretningshemmelighet, men hvordan de gode resultatene skapes. Vi har innsikt i flere omsetningstall enn de som fremkommer i vår gjennomgang, men vi har i år valgt å beskytte de aktørene som tviholder på sine tall. Det er ikke sikkert vi velger samme strategi neste år. Norsk netthandel trenger økt åpenhet.

Vi presiserer også at vi har forsøkt å lage en liste som viser bredden i norsk netthandel. Særlig innen salg av elektronikk finnes det nesten uendelig mange nettbutikker som selger godt og fortjener oppmerksomhet, men enkelte av disse aktørene har vi rett og slett ikke hatt plass til (Eplehuset og Soundgarden er et par gode eksempler). Andre nettbutikker har ikke nådd opp da vi er usikre på hvor mye de egentlig selger på nett og de selv ikke selv har bidratt til å hjelpe oss. Som nevnt er transparensen i markedet liten og arbeidet med å finne frem til en best mulig liste blant flere tusen norske nettbutikker har tatt mye tid av en liten redaksjon. Vi har med andre ord med stor sannsynlighet gjort noen feilvurderinger (f.eks rett før listen gikk i trykken har vi blitt oppmerksom på at vi muligens har undervurdert Varner-Gruppen og deres nettbutikker Dressmann, Cubus og BikBok), men vi mener listen i hovedsak gir et riktig bilde av norsk netthandel.

Gitt våre forutsetninger mener vi likevel at vi har kommet frem til en spennende og god liste. Vi håper du deler vår oppfatning!

Artikkelen inneholder kommersielle linker, i henhold til våre redaksjonelle retningslinjer.

Publisert: 21. juni 2015