Pod

Netthandelstrender: På tide å øke importen fra Europa

Kinas null-covid-politikk er over, og fraktprisene er tilbake til normalt nivå. Samtidig har krigen i Ukraina økt den geopolitiske uroen i verden. Derfor er det viktig å utvide importlandene, og interessen for import fra Europa og USA øker.

Men kunnskap om hvordan man bygger relasjoner med kinesiske fabrikker og sikrer kvaliteten på produktene, er fortsatt avgjørende for merker og netthandlere. Å håndtere betalingene med Kina på en sikker og smidig måte er også viktig for å unngå likviditetsproblemer.

Netthandelstrender: Underdogen Wolt må være bedre enn konkurrentene

Teknologiselskapet Wolt betrakter seg selv som en underdog. Dette har tvunget dem til å alltid gjøre ting bedre enn konkurrentene I dag leverer Wolt restaurantmat, dagligvarer og andre produkter på litt over 30 minutter i flere byer i Norge.
Det store gjennombruddet for Wolt i Norge kom under koronapandemien. Pandemien endret kundenes atferd, men Wolt har fortsatt å vokse. Abonnementstjenesten Wolt+, som gir gratis levering, har også blitt godt mottatt av norske forbrukere.

Magne Hatteland pio

Netthandelstrender: AutoStore automatiserer små e-handlere

Nå åpner det seg en mulighet for at små e-handelsbutikker kan automatisere lageret sitt. Når den mindre e-forhandleren trenger å ansette flere arbeidere på lageret, kan de i stedet velge et mindre robotlager.

Den norske leverandøren av robotlager, AutoStore, har lansert en ny salgsmodell for mindre e-handlere, kalt Pio. I stedet for å investere 30 millioner eller mer i en automatiseringsløsning, kan mindre e-handlere kjøpe en grid og kasser og deretter betale resten per plukk. Det betyr at investeringen kun blir 20–30 prosent av normalen.

Netthandelstrender: Slik forbereder BliVakker logistikken til Black Week

Den usikre økonomiske situasjonen gjør det vanskelig å forutsi fremtidige salg. Men hos BliVakker samarbeider de logistikkansvarlige tett med markedsavdelingen for mer treffsikre prognoser. Det gir salgsprognoser som ofte bare avviker med noen få prosent. Samtidig er logistikkorganisasjonen svært fleksibel.

BliVakker er en av Norges mest vellykkede nettbutikker. Sammen med merkevarene Cocopanda og Netthandelen.no regner gruppen med å omsette for 1,3 milliarder kroner i Norden i år.

Netthandelstrender: Slik øker du salget i et tøft økonomisk klima

I et stadig tøffere økonomisk klima er det nødvendig å hele tiden utvikle nettbutikken sin. Det er for eksempel mulig å øke salget ved å satse på B2B-salg. Å tilby kundene delbetaling for større kjøp er en annen måte å øke salget på.

Vi ser også hvordan norske nettbutikker velger å åpne fysiske butikker for å øke salget og synligheten.

Karl Philip Lund, inevo

Netthandelstrender: Gjør e-post til din viktigste kanal

E-post er en undervurdert og dårlig utnyttet markedsføringskanal blant norske netthandlere. Hvis flere netthandlere la like mye fokus på epost som grunnleggeren av Amazon, Jeff Bezos, hadde netthandelsverdenen sett annerledes ut.

Det å gjøre mye mer enn å sende ukentlige nyhetsbrev for selge ut overskuddsvarer. Med riktig strategi og standardverktøy kan du la kundenes atferd styre automatiserte utsendelser.

Returer

Netthandelstrender: Returer er nøkkelen til en vellykket e-handel

Returer er en viktig del av den totale kjøpsopplevelsen. Returen skal være enkel for forbrukeren. Samtidig bør alle netthandlere jobbe med produktbeskrivelser, bilder og størrelsesguider for å hjelpe kundene til å ta det riktige valget fra starten av.

XXL ser på data om returer på produktnivå som sentralt i arbeidet med å redusere antall returer. Blinde returer gjør det umulig å forbedre returprosessen.

Netthandelstrender: Slik ble Sandefjord Norges e-handelsby

Komplett etablerte seg i Sandefjord i 1991 og startet e-handel i 1996. Det ble starten på Sandefjord som Norges e-handelsby. Andre kjente nettbutikker som Fjellsport, Skitt fiske, DressMyKid og Garasjetid fulgte etter.

Sandefjord er i tillegg en næringskommune med sterke nettverk og en vilje til å hjelpe hverandre. Når Sandefjord Næringsforening arrangerer frokostmøte har det kommet så mange som 650 personer.

Netthandelstrender: Slik ble Care of Carl Norges beste nettbutikk

Samtidig som hele motehandelen sliter, fortsetter Care of Carl å vokse med lønnsomhet. Hemmeligheten ligger i det nøye utvalgte sortimentet innenfor et premiumsegment, kombinert med en fantastisk kundereise og kundeservice.
Care of Carl ble nylig kåret til Norges beste nettbutikk. E-handelsjuryen trakk blant annet frem den fantastiske kundeservicen de tilbyr. Og selv om Care of Carl er et svensk selskap, blir de norske kundene ivaretatt av nordmenn. Det handler om ansatte som alltid ønsker å gjøre det lille ekstra for kundene.

Netthandelstrender: For Skitt Fiske er kategoriekspertise grunnlaget

Den viktigste suksessfaktoren for Skitt Fiske er at de virkelig brenner for og kan sportsfiske.
Du må være sportsfisker for å jobbe med kunderelasjoner hos Skitt Fiske, og
videreutdanning er viktig for å opprettholde rollen som kategoriekspert.

I 2023 skal Skitt Fiske satse stort i Sverige. Tidligere har mangel på oversettelser bremset salget i Sverige, men nå er flere av de viktigste kategoriene oversatt av studenter som kan mye om fisking.

Espen Jensen, gurusoft

Netthandelstrender: Trendene som forandrer netthandelen i 2023

I 2023 er det viktigste både B2B- og B2C-aktører kan ta tak i å forbedre kundeservicen for å redusere usikkerheten for kundene. Man kan ikke lengre skylde på manglende ressurser fordi kundene forventer stadig bedre kundeservice.

Vi bør også følge med utviklingen innen kunstig intelligens for å kunne gi kundene et bedre tilbud. E-forhandlere må også tenke over hvordan de skal handle når kundene blir stadig mer miljøbevisste – gjenbruk eller recommerce er ett svar.

Netthandelstrender: Learning-by-doing fra 0 til 110 millioner kroner på tolv år

Da Guro Forseth Smith grunnla Floyd.no i 2011 hadde hun ingen praktisk erfaring med netthandel. Hun gikk fra å sitte i ledergruppen i H&M til å arbeide alene i en krok på grossistlageret til familiebedriften Floyd med å fotografere produkter og pakke varer.

En tydelig visjon og utholdenhet har i dag tatt Floyd.no til 110 millioner kroner, og de 56 ansatte får nesten ikke plass på lageret.

Netthandelstrender: Slik blir du Norges beste nettbutikk

Det er hundrevis av detaljer som må stemme hvis du skal bli Norges beste nettbutikk. Hele kundereisen fra markedsføring til returhåndtering må være riktig.

Siden 2007 har en uavhengig jury av fagfolk på netthandel kåret Norges beste nettbutikker på vegne av Bring. Fra mer enn tusen butikker er et par hundre valgt ut og gjennomgått i detalj av folk som jobber med digitalt salg.

Kåre Normann Sekkesæter

Netthandelstrender: Bagins nyeste versjon er alltid bedre enn den forrige

Bagin er nøye med å samle inn feedback fra kundene for å sørge for at neste versjon av utemøbelbeskyttelsen deres alltid er bedre enn den forrige. Allerede fra den første prototypen har samspillet med kundene vært avgjørende for framgangen.

Bagin er et norsk direct-to-consumer-merke som allerede fra begynnelsen har hatt ambisjon om å bli internasjonalt. I dag satser de på Sverige, Danmark, Nederland og Tyskland, men det er mulig å kjøpe Bagin over hele verden.

Arne-Morten Willumsen, medgründer og administrerende direktør i Bookis

Netthandelstrender: Bookis bygger markedsplass med smidige kundereiser

Bookis har utviklet en markedsplass for brukte bøker i Norge og Sverige med stort fokus på brukeropplevelsen for både kjøpere og selgere. Gjennom en smidig kjøps- og salgsreise sørger man for at kundene stadig kommer tilbake. Det er ikke først og fremst muligheten til å tjene penger på bøkene sine som motiverer selgerne, men at folk egentlig ikke ønsker å kaste bøker.

Gustaf Solerød Christensen, daglig leder NutraQ.

Netthandelstrender: Den norske modellen – NutraQs unike abonnementer

NutraQ selger sine helse- og skjønnhetsprodukter eksklusivt gjennom en abonnementsmodell til 410 000 aktive abonnenter i ni ulike markeder. Forbrukerne har blitt vant med en abonnementsmodell for digitale tjenester, men for varer er modellen fortsatt uvanlig. Utenfor Norge finnes det knapt abonnementer på helse- og skjønnhetsprodukter.

Roy-Andre Tollefsen

Netthandelstrender: «Jeg har drept mange e-forhandleres drømmer»

E-handelsplattformen er forretningskritisk for alle e-handelssatsinger. Til tross for dette er det mange gründere som ikke forstår at det koster å bygge en god nettbutikk med integrasjoner til PIM og forretningssystemer.

Roy-Andre Tollefsen, som har levert hundrevis av nettbutikker i Norge med suksess, velger derfor kundene sine nøye: «Jeg har drept mange e-forhandleres drømmer da jeg har bedt dem om å komme tilbake når de har fått erfaring innen e-handel som ansatt.»