Nyheter

Tine Yt Nettbutikk Anne Murstad Solveig Prestvik

Bygget meierigigantens første B2C-nettbutikk i rekordfart



Fra idé til operativ nettbutikk på bare fire uker. B2B-gigant øyner muligheter innen B2C-markedet.

Netthandel.no har tidligere skrevet om de to digitale TINE-hodene Solveig Prestvik (t.v.) og Anne Murstad som i fjor sommer utviklet en bestillings-app rettet mot meierigigantens bedriftskunder.

Flytende og fast

Siden da har duoen fortsatt å hjernekverne på nye digitale konsepter. På nyåret fikk de muligheten til å utvikle selskapets første nettbutikk, som først og fremst henvender seg til treningsglade nordmenn.

– Ideen ble diskutert rundt juletider. Noen måneder senere begynte vi for alvor å ta tak i ideen og realisere den. 1. april, etter bare fire ukers nitidig arbeid, ble nettbutikken åpnet, sier Prestvik til Netthandel.no.

Merkevaren «YT», som mange mosjonister sverger til både før, under og etter trening i både flytende og fast form, fikk etter bare noen få ukers iherdig butikksnekring sin egen nettbutikk.

Melk og troll i tospann

Det er Magento-spesialisten Trollweb, som tidligere i år ble solgt til Visma Retail, som fikk oppgaven med å få på plass de digitale butikkhyllene og alt annet som må til for å drive butikk på nett.

– Siden ikke alle YT-produktene finnes i butikk, så mente vi at de ville egne seg bra for nettsalg. Så da gjorde vi et forsøk, sier Prestvik, som etter knappe tre ukers drift synes det blir litt tidlig å komme med en dom over nysatsingen.

– Men moro er det. Det er nok ikke mange som hadde sett denne komme, sier hun fornøyd.

Vips, så var det gjort

Noe av det første de gjorde var å se til at nettbutikken var mobiltilpasset.

– Vi tror de aller fleste kundene vil kjøpe via mobilen og få varene levert hjem, forteller Murstad.

Eneste betalingsmulighet i nettbutikken er med Vipps, og på den måten har digi-duoen skapt landets første nettbutikk med kun denne ene betalingsløsningen tilgjengelig.

Merk: Ønsker du å høre mer om Tine og deres nettsatsing? Bli med på NXT 30.mai og hør Solveig Prestvik holde foredrag på vår fagsesjon om B2B-handel.

(Foto: Bjørn Skomakerstuen)

Bjørn Skomakerstuen

Bjørn Skomakerstuen

Fast journalist på Netthandel.no. Tidligere jobbet som journalist i en rekke av landets største og viktigste nyhetsmedier.
Bjørn Skomakerstuen

Publisert: 18. april 2017