Nyheter

penger sort hvitt

Leverandørguide: Markedsføring, UX og konvertering



Her er en liste over de mest etablerte aktørene som jobber med salg, konverteringsoptimalisering og markedsføring på nett i Norge.


Denne leverandørguiden er skrevet skrevet av vår uavhengige redaksjon og er publisert etter gjeldende retningslinjer. For å skape merverdi for våre partnere, har vi lagt inn lenker og referanser i teksten; for øvrig skilles det ikke mellom partnere og ikke-partnere. 

Enhver nettbutikk eiers drøm er at alle kommer inn ved å taste inn nettbutikkens navn i nettleseren (såkalt «direktetrafikk») og at alle de besøkende faktisk fullfører kjøpet. I virkeligheten er det ikke så enkelt og det kan være behov for eksterne samarbeidspartnere for å lykkes. Om det er noen du mener mangler, send gjerne en epost til adm@netthandel.no med en kort begrunnelse.

Affiliate-markedsføring

Affiliate-markedsføring er relativt ukjent for en del norske nettbutikker, men er et område med et stort potensial. En «affiliate» eller «partner» er en nettsideeier som inngår avtale med et affiliate- og annonseringsnettverk som tilbyr annonsemateriell (grafikk/tekst-bannere, tekstlinker etc). Materiellet legger nettsideeier ut på sine nettsider og genererer besøk og forhåpentligvis inntekt for nettbutikken som får besøk. For dette betaler nettbutikken provisjon. Normalt blir lenkene merket med partnerens ID-nummer, slik at denne blir registrert og godtgjort. Det fine med affiliate-markedsføring er at man kun betaler for markedsføring som fører til salg. Samtidig må man være oppmerksom på misbruk om man bruker feil affiliate-nettverk eller lar useriøse aktører drive trafikk til ditt nettsted. Les gjerne også tidligere artikler skrevet om affiliatemarkedsføring.

  • TradeTracker er det tredje største og raskest voksende affiliatenettverket i Europa. TradeTracker Norway ble etablert i 2011, og jobber allerede med over 200 annonsører som alle betaler en fast sum per salg/lead, eller prosentvis provisjon i forhold til omsetning for salg gjennom nettverket.
  • Adrecord er opprinnelig et svensk affiliatenettverk, men de satser nå også i Norge. Har blant annet Björn Borg, Lets Deal, Bianco, Alphageek og Animail på kundelisten.
  • Adtraction har et bredt utvalg kunder, inkludert kunder som Whiteaway, Ellos, Deal og Coolstuff.
  • Netbooster satser bredt innen digital markedsføring, men i Norge er de mest kjente for sin satsing på affiliate-markedsføring.
  • Tradedoubler hadde i lang tid en dominerende posisjon i Norge, men har nå avviklet sitt norske kontor og satser mindre i Norge.
  • Zanox satser ikke spesielt i Norge, men har en del spennende nettbutikker på sine lister, og er derfor relativt populære blant nettsideeiere i Norge som ønsker å tjene penger på å drive trafikk og salg til deres nettsider.
  • EuroAds har spesialistert seg på affiliate-markedsføring samt markedsføring via søkemotorer, e-post og Facebook.
Bannerannonsering og programmatic

Bannerannonsering er noe som tidligere ble etter avtale direkte med en nettavis eller annen nettside eller via et mediebyrå. Det finnes nå også egne nettverk som kan benyttes slik at man enkelt kan kjøpe annonseplass og legge ut sine annonser. Vi har listet opp de viktigste nettverkene under:

  • Delta Projects: Delta Projects er et svensk selskap som satser på programmatiske annonsekjøp. Har eget kontor i Norge.
  • Google Adwords: Google Adwords er ikke bare en løsning for å annonsere i søkemotorer, men de har også løsninger for visninger av bannere på tusenvis av sider over hele verden.
Søkemotormarkedsføring

Man kan gjøre mye med søkemotoroptimalisering, men skal man utnytte hele potensialet som ligger i en søkemotor, bør man normalt også kjøpe søkeord. Normalt er det Google og deres løsning Google Adwords som er mest aktuelt, men det er også et visst potensial hos konkurrenten Bing. Det er enkelt å komme i gang, men skal man lykkes er man avhengig av både tid og kunnskap. Mange nettbutikker velger derfor å sette bort søkemotormarkedsføringen til et eksternt byrå. Under har vi listet opp en god del av de som finnes i bransjen som har dokumentert erfaring med å markedsføre nettbutikker og butikkkjeder:

  • RED Performance hjelper nettbutikker og butikkjeder med markedsføring i digitale medier og satser mye på Adwords-annonsering.
  • Knowit kan hjelpe til med både betalt og organisk søk, samt webanalyseog mye annet relatert til netthandel.
  • iProspect
  • Inevo
  • OMG
  • Optify
  • Sempro
  • Synlighet
  • Nettrafikk
Markedsplasser

Det finnes flere store nettsteder som gjør det mulig for nettbutikker og andre bedrifter å selge sine varer. Blant de mest kjente markedsplassene på verdensbasis er nettsteder som Amazon, Sears, Rakuten, Alibaba og Ebay, men det finnes også liknende nettsteder i Norge:

  • CDON er mest kjent for sitt salg av underholdninsgprodukter, men de utvider stadig sitt sortiment og har nå også åpnet en egen markedsplass der andre nettbutikker kan selge sine produkter. Eid av svenske Qliro Group.
  • Finn.no/shopping selger alt fra hageredskap og interiørprodukter til leker og barneutstyr. Eid av Schibsted.
  • Miinto opplyser at de har 400 norske butikker på sin kundeliste her i Norge. Selger i hovedsak klær.

I tillegg har jo aktører som Elkjøp og Komplett planer om å åpne opp salg fra eksterne butikker, men dette er foreløpig ikke lansert.

Nyhetsbrev

Stort sett alle norske nettbutikker sender ut nyhetsbrev. Mange av tilbudene i markedet er relativt like.Mest utfordrende er det ofte å samle epostadresser. Vi i Netthandel.no har i denne sammenhengen hatt stor glede av verktøyet Sleeknote.com, men det finnes også andre tilsvarende verktøy. Blant de mest populære tilbyderne av nyhetsbrev i Norge finner vi følgende selskaper:

  • Apsis
  • Campaign Monitor
  • Mailchimp
  • Oculos
  • Mailmojo
Prissammenlikning

Norske forbrukere er prisbevisste og bruker ofte prissammenikningstjenester før de skal handle på nett. Særlig nettbutikker som selger varer fra kjente merkevarer, vil ofte få mye trafikk ved å være synliggjort på prissammenlikningsnettsteder. Her er de mest kjente tilbyderne av tjenester for prissammenlikning:

Shopping cart abandonment

Det er mange grunner til at kundene avbryter et kjøp. Det finnes flere selskaper som har spesialisert seg på å hente kundene tilbake, for eksempel ved hjelp av spesielle nyhetsbrev. Denne typen løsninger brukes av mange av Norges største nettbutikker. Her er de mest kjente aktørene:

  • Ve Interactive er en stor internasjonal aktør som satser i mange land og er blant annet store i Sverige. Satser nå også i Norge.
  • Recheckit, tidligere kjent som Servicemail Nordic, satser mye på å hente tilbake forlatte handlekurver ved hjelp av epost, men har etter hvert utviklet flere andre smarte funksjoner. Markedsleder i Norge innen shopping cart recovery.
  • Apsis Ecom er en løsning for forlatte handlekurver. Epost brukes til å hente tilbake en kunde som tidligere har lagt artikler i handlekurven, men som ikke gjennomførte kjøpet. Apsis er relativt ferske innen shopping cart recovery, men markedsleder i Norge innen epost.
Konverteringsoptimalisering

En rekke selskaper har fått øynene opp for hvilke verdier som forsvinner i prosessen fra en kunde besøker en nettside og til orderen er lagt i nettbutikken.

  • Frosmo har utviklet egne verktøy som de kombinerer med faglige råd fra egne fageksperter. Kombinasjonen skal gi deg som kunde hjelp til å øke konverteringsraten. Finskeid selskap, men har kunder i mange land, inkludert flere norske nettbutikker.
  • RightBrain er et lite norskeid konsulentselskap som hjelper nettbutikker med å øke konverteringsraten. Har ikke egen software, men bruker ulike software for å hjelpe sine kunder.
  • Convert er et norsk selskap som mange nok forbinder med Magento, men satser nå mye på konverteringsoptimalisering.
  • Optimizely
  • Hotjar
  • Usabilla

Brukergenerert innhold

Kundene stoler mer på andre kunders vurderinger enn nettbutikkens egen produktinformasjon. I tillegg til at mange plattformer har innebygde funksjoner, finne det også flere selskaper flere selskaper som har utviklet egne løsninger for å samle kundenes meninger. Her er noen av dem:

  • Bazaarvoice satser på brukergenerert innhold. Har flere store norske nettbutikker og kjeder på kundelisten, inkludert Erlkjøp, Expert og Telenor.
  • Lipscore har spesialisert seg på brukeranmeldelser. Norsk selskap med flere små og mellomstore nettbutikker og kjeder på kundelisten, inkludert Enklere Liv, JapanPhoto, Skins og Merida.

Personalisering

  • Sannsyn fokuserer på løsninger for personalisering. Norsk selskap med flere større kjeder og nettbutikker i kundeportefølje, inkluder kjeden Ark.
  • Nosto er et finsk selskap som på rekordtid har fått tusenvis av kunder over hele verden, særlig på grunn av sine personaliseringsløsninger for Magento.
  • Apptus er opprinnelig et svensk selskap som ble etablert i år 2000, men nå leverer sine løsninger for personalisering til større nettbutikker i mange land. Brukes av en flere norske nettbutikker.

Internsøk

Internsøk er viktig for mange kunder, men dessverre velger mange å gjemme bort sin søkefunksjon og kvaliteten på treffene er ofte dårlige. Her er noen eksempler på selskaper som har spesialisert seg på søk:

  • Loop54 har som mål å gjøre internsøket på nettsiden bedre. Samarbeider flere flere mellomstore og store norske nettbutikker og kjeder.
  • FACT-Finder er opprinnelig et tysk selskap, men satser internasjonalt med sine løsninger.
  • Episerver Find er Episervers egen søkemotor. En separat teknisk løsning som brukes av mange nettbutikker som bruker Episerver.

Publisert: 8. august 2015