Cyber Week ble en vellykket start på julehandelen for netthandelsaktørene på plattformen BigCommerce. De har nemlig registrert en salgsøkning på 10 prosent blant sine kunder, som består av både B2C- og B2B-aktører på tvers av 150 land.
Perioden løper altså i denne rapporten fra 23.-27. november, altså inkludert Black Friday og Cyber Monday.
I tillegg vises en økning i antall ordre på 7 prosent, og den gjennomsnittlige ordreverdien øker med 3 prosent mot samme periode i fjor. Det betyr at shoppelystne forbrukere var både mer aktive og mer rause med kronene enn i fjor.
Cyber Week ble avsluttet med en 12 prosents økning på Cyber Monday, noe som viser forbrukernes iver med å utnytte gode tilbud før de forsvinner. Totalt sett bekrefter tallene at disse fem dagene er og blir kritiske for netthandlernes suksess, sier Nina Persson, Nordic country lead i BigCommerce.
Størst økning i Gross Merchandise Value (GMV) hadde kategoriene klær og tilbehør, mat og drikke samt kjøretøy og deler. Samtidig ble hele 38 prosent av ordrene lagt inn fra mobile enheter, og andelen omsetning på disse enhetene økte med 13 prosent.
Amazon best ut
Peakene ble nådd på selve Black Friday og Cyber Monday, med økninger på henholdsvis 8 og 12 prosent i globalt salgsvolum. Blant BigCommerce-kundene er det Amazon som utmerket seg med høyest GMV, etterfulgt av Ebay og Walmart.
Cyber Week-handelen var spesielt sterk her i EMEA-regionen (Europa, Midt-Østen og Afrika), der GMV økte med hele 20 prosent og ordrene økte med 10 prosent totalt sett, sier Persson.