Nordiska Galleriet har røtter helt tilbake til 1912. Gjennom en årrekke har selskapet utviklet seg til det konseptet består av i dag - nemlig kvalitet og design i møbelbransjen. Nå lanserer det svenskeide selskapet nettbutikk i Norge.
Når vi kjøpte Nordiska Galleriet fikk vi med oss en fantastisk historie i tillegg til et veldig sterkt varemerke innen bransjen. I 2017 var vi omtrent 15 ansatte, hadde en butikk og ingen netthandel, og omsatte for omtrent 50 millioner svenske kroner med svak lønnsomhet. I 2021 har vi tre netthandelsplattformer, fire showrooms og en raskt voksende omsetning. I fjor omsatte vi for 650 millioner der den betraktelige omsetningsøkningen er organisk tilvekst, sier Axel Söderberg, CEO ved Nordiska Galleriet Group, til Ehandel.
Söderberg kjøpte selskapet i 2016 av daværende eier Olle Heigard. Dette ble startskuddet for ytterligere vekst og utvikling av Nordiska Galleriet. Tidligere har Söderberg jobbet som daglig leder for Hotel Insider i New York, samt finansbransjen i London. Privat har han alltid hatt stor interesse for møbler og design.
E-handelen har vært en stor del av selskapets digitalisering og utvikling, og er helt klart den salgskanalen som har hatt størst vekst. Møbelbransjen ligger langt etter for eksempel klesbransjen når det kommer til netthandel, til dels på grunn av kompleksiteten i logistikk og håndteringen av bestillingsvarer. Det finnes dog en stor etterspørsel på å handle design i høyere prisklasser på nett, akkurat som vi har sett med premiumsegmentet i klesbransjen, forteller Söderberg.
Norsk lansering
Söderberg og teamet ønsker at Nordiska Galleriet skal bli en verdensledende destinasjonsbutikk for det designinteresserte publikum. Nå lanserer de nettbutikk også i Norge, hvor de lenge har merket stor interesse for nettopp sitt vareutvalg.
Vi har lagt merke til en stor interesse i Norge over en lengre periode, og en lansering kjentes veldig naturlig for oss. Vi tror at nordmenn kommer til å sette pris på våre tjenester og sortiment, og vi håper at vi kan tilføre noe positivt til markedet for øvrig. I dagens situasjon finnes det veldig få fullt digitaliserte forhandlere innen vårt segment i Norge, sier Söderberg.
Söderberg forteller at har store forhåpninger til det norske markedet, samt at en lignende utvikling i Norge som de har hatt i Sverige de siste årene, er å forvente.
Vårt mål er generelt å øke interessen for design i de markeder vi arbeider i - vi er designnerder og håper på å kunne formidle litt av vår lidenskap for akkurat møbler og kunst til Norge. Begynner nordmenn å handle hos oss, og vi kan levere design som tidligere ikke var tilgjengelig for det norske markedet, så kjenner jeg at vi har lykkes, sier Söderberg.
Ved spørsmål om det er planlagt flere ekspansjoner i Norden, kan Söderberg verken fortelle eller utelukke dette.
Vi har ingen eksakte planer, men vi kommer dit kunden vil ha oss - nå har vi sett stor etterspørsel i Norge, og da fokuserer vi alt vi kan på å levere en fantastisk opplevelser for våre kunder, avslutter Söderberg.