I perioden fra mars til og med august skal netthandelen til Maxbo har fått en økning på over 150 prosent, sammenliknet med samme periode i fjor. Størst endring er det i privatmarkedet.
Andelen forbrukere som netthandler i Maxbo har økt betraktelig i sommer, fra det som har vært et bransjetypisk og relativt lavt nivå. Samtidig har de fysiske butikkene lagt bak seg noen svært travle måneder, sier Kjetil Enger, direktør for netthandel i Maxbo, i en pressemelding.
Maxbo har tro på at veksten i netthandelen vil fortsette i tiden framover og har et mål om at 15-20 prosent av handelen skal skje digitalt i løpet av ett til to år.
LES OGSÅ: Maxbo økte lønnsomheten med nesten 80 prosent
"Treghet i bransjen"
Leveringstilbudet som flest forbrukere velger hos Maxbo er "Klikk og Hent", samtidig som 30 prosent velger hjemkjøring av varene.
Vi har jobbet mye med tjenester som klikk og hent, og ser at kundene i aldersgruppen over 50 år har begynt å bruke dette tilbudet, sier Enger.
Samtidig som tekstil, sport og elektronikk er varer som i stor grad blir kjøpt på nett med hjemlevering, er Enger overrasket over at for eksempel dagligvarer levert hjem ikke har blitt enda større. Han tror også potensialet innen byggevarer er stort.
Det er en treghet i byggevarebransjen. Til tross for at vi selger mange tunge byggevarer i ukurante størrelser med tanke på frakt, er det forholdsvis få som velger å få byggevarer levert hjem. Da går man glipp av et godt tilbud, sier han.
I dag har selskapet samarbeid med PostNord på frakt av mindre pakker, i tillegg til at de står for egen hjem- og spesiallevering.
Skifte i proff-markedet
Netthandelsdirektøren erfarer også at det har vært et digitalt taktskifte i proff-markedet. Selskapets nettløsning for proffene - Min Bedrift - har hatt økende vekst siden slutten av fjoråret.
LES OGSÅ: Rekordmange hjemmefiksere sendte netthandelen opp 60 prosent
Mens forbrukermarkedet har utmerket seg med netthandel under koronakrisen, har vi hatt stabil høy vekst i proff-markedet og bruken av tjenesten Min Bedrift siden slutten av fjoråret. Vi ligger langt foran fjorårets resultater på samme tid, og jobber stadig med å videreutvikle Min Bedrift for å kunne integrere dette med kundenes innkjøpssystem og møte deres forventinger, avslutter han.