ANNONSE

16,5 milliarder til norske butikker og nettbutikker i Black Week

Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke.
Foto: Virke
Linn Adine Andersen

Nedgang på 8 prosent.

ANNONSE

Nordmenn vil i år bruke 3,3 milliarder kroner i norske butikker og nettbutikker på årets Black Friday. Dette viser Virkes prognoser for årets handlefest. Totalt vil man i løpet av Black Week bruke 16,5 milliarder kroner.

Dette er en økning på 25 prosent fra fjorårets Black Friday, og nedgang på 8 prosent for Black Week. Sammenligner man med tallene fra 2019 er det motsatt - med en nedgang på 11 prosent i omsetningen på selve Black Friday, og en økning på 12 prosent for Black Week.

Black Friday er tilbake, men den totale omsetningen vil likevel ligge noe lavere enn i 2019. Det skyldes at færre butikker kommer til å avholde Black Friday, og at en del butikker kommer til å spre tilbudene utover i uken, som de gjorde i fjor. Det bidrar til at omsetningen under Black Week fortsatt vil ligge høyt, sier Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke, i en pressemelding.

Virkes nyligste medlemsundersøkelse viser nemlig at færre butikker vil avholde Black Friday og Black Week i år. Antall kjedetilknyttede butikker som velger å være en del av handelsfesten faller fra 74 prosent de to siste årene til 64 prosent i år. Likevel spås det økt omsetning for 2021.

LES OGSÅ: Virke om årets julehandel - nordmenn vil bruke 122 milliarder kroner

Vi tror det skyldes at mange forbrukere er oppmerksomme på Black Friday og Black Week og vil benytte seg av tilbudene. På grunn av mange tilbud og tydelige konsepter denne uken handler vi mer, selv i butikker som ikke kjører tilbud. Og mange forbrukere ønsker å være tidlig ute med julehandelen, sier Hammerstad.

For november og desember spår Virke at netthandelen i år vil ligge 50 prosent høyere enn i 2019. Det er anslått at 10,9 milliarder vil bli brukt på netthandel disse to månedene.

Handel på nett har skutt voldsom fart under pandemien, og dette slår også inn i Black Week og Black Friday. Virksomhetene er til stede der kundene er og overgangen fra fysisk butikk blir stadig mer sømløs, sier Hammerstad.

Del artikkel: