ANNONSE

4 norske nettbutikker vant stor nordisk pris: “Betyr mye for oss”

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

17 millioner kroner.

ANNONSE

Premier til en verdi av 17 millioner kroner ble i kveld delt ut da de beste nettbutikkene i Norden ble kåret under gallaen Klarna Growth Awards i Stockholm. Fire norske nettbutikker, som selger alt fra kokkekurs for barn til produkter laget av fiskeskinn, var blant de som stakk av med verdifulle premier.

Blant hele 451 nominerte norske nettbutikker kåret en fagjury, med Klarna Norges sjef Geir Østby i spissen, de fire norske nettbutikkvinnerne av Klarna Growth Awards. Samlet sett er verdien av de skreddersydde marketing-pakkene som ble delt ut til i alt 16 vinnere i Norge, Sverige, Finland og Danmark, på totalt 17 millioner norske kroner.

Det er helt åpenbart at det skjer veldig mye innovasjon i den norske netthandelen om dagen. Omstillingen til en enda mer kundeorientert og bærekraftig forretningsmodell er i full gang. Det var derfor ingen lett jobb å plukke ut de fire beste norske nettbutikkene som hver utmerker seg innenfor hver sin kategori. Når det er sagt utmerker disse seg som spesielt gode på forskjellige områder og fortjener virkelig å vinne. Med våre tilpassede markedsføringspakker som de nå får, vil disse ha et svært godt grunnlag for å skape mye ekstra trafikk og fortsette å vokse, sier Klarna Norgessjef og juryleder, Geir Østby.

De norske vinnerne ble kåret av en jury, som foruten Geir Østby besto av Klarnas CMO David Sandström og Fashion Director Emilia de Poret.

Dette er vinnerne

Nettbutikkene ble nominert innenfor de fire forskjellige kategoriene «Innovation». «Sustainability», «Rising Star», og «Small Business». Dette er de fire norske norske nettbutikkene som vant sine kategorier under Klarna Growth Awards i kveld:

Vinner, «Innovation»: Chew
Juryens begrunnelse: Chew har skapt helt nye tjenester i markedet og tilbyr online matkurs til barn. Deres mål er å utdanne og inspirere barn til å lære seg å lage mat, samtidig som de lærer hvor viktig gode matvaner og riktig ernæring er. Læringskonseptet er skreddersydd for å engasjere barn med videoer og gaming-elementer.

Vinner, «Sustainability»: Studio EBN
Juryens begrunnelse: Bærekraftig fashion med fiskeskinn. Ved å bruke avfallsprodukter fra lakseoppdrett, har gründeren bak Studio EBN utviklet high-end fashion produkter som vesker, accessoirer, interiørartikler mm. Lakseskinn er blant annet 9 ganger sterkere enn tradisjonelt skinn. Med en bærekraftig garving av lakseskinnet er dette virkelig en bærekraftig innovasjon som skiller seg ut i en tradisjonell industri.

Vinner, «Rising Star»: Villoid
Juryens begrunnelse: Villoid har utfordret en av de mest konkurranseutsatte kategoriene som er dominert av store internasjonale aktører. Deres vekstreise er imponerende – med mer enn en dobling av omsetningen hvert år. Måten Villoid har funnet den rette kombinasjonen av produktutvalg og merkevarer, bærekraftstiltak og fokusert sine markedsaktiviteter på, er intet mindre enn imponerende, og beviser deres disrupterende data-drevne tech modell. De har også ambisiøse mål om videre vekst og ekspansjon.

Vinner, «Small Business»: Myyk
Juryens begrunnelse: Myyk har målrettet seg mot en nisje i markedet for sengetøy og andre relaterte produkter. I tøff konkurranse mot etablerte og store aktører har de lykkes med å skape entusiasme og fans med den riktige kombinasjonen av høykvalitetsprodukter, pris, bærekraft og markedsføring. Veksten siden de ble etablert i 2019 har vært bemerkelsesverdig. Kundene har også belønnet Myyk med en 4.9 stjerne-rating.

I pakkene som de fire norske nettbutikkene nå har vunnet, inngår blant annet årsabonnement på Klarnas influenser marketing-plattform, sammenligningstjeneste Klarna Comparison Service (CSS), annonsering i Klarnas app og tilgang til bruk av Virtual Shopping.

Denne prisen betyr mye for oss i Villoid! Premien på over 1 million kroner i markedsføring, gir oss mer bensin til å nå vårt salgsmål på 1 milliard kroner- enda raskere. Vi synes det er veldig kult at Klarna anerkjenner vårt arbeid og modell, og gir oss mulighet til å nå ut til enda flere og gi enda mer gass. Det er svært verdifullt for oss, sier CEO og Villoid-gründer, Jeanette Dyhre Kvisvik.

Del artikkel: