Vi har blitt bedre kjent med gründeren bak Dsafe og Dintero, Daro Navaratnam. Hvordan er det egentlig å drive business i betalingsbransjen, og hvordan ser fremtidsplanene ut?
Det er kombinasjonen teknologi og å bygge business som driver tech-gründeren. Under en studietur til USA kom idéen som senere ble til suksessen Dsafe. Den digitale plattformen ble etter seks års drift og med en kundeliste på rundt 5000 butikker, solgt til det svenske betalingskonsernet Bambora.
Navaratnam jobbet deretter for Bambora i to år før han gikk videre og startet Dintero sammen med tidligere studiekolleger fra NTNU. Nå er det innovasjon innen betaling som gjelder.
De siste fem årene har det skjedd mye innen betaling. Det er mye mer fart, og alle synes bransjen er mer spennende enn for 15 år siden. Du kan ikke lenger være en treig og traust aktør – du må ha fart. Dette er bra for oss. De store, gamle får ikke til så mye lenger, selv om de vil. Vi er et tech-selskap innen betalingsbransjen, samtidig som vi har et sterkt kundefokus både med selvbetjent kundeservice og support. Dette er veldig viktig, sier Navaratnam.
"En av de mest komplekse bransjene"
Navaratnam forteller at han alltid har hatt en passion for business og teknologi – helt siden han var liten. Da han var i Boston i forbindelse med studier, satte han seg mål om å bygge et globalt selskap.
Jeg har alltid hatt lyst til å forenkle det som er komplekst, og bygge tjenester som blir brukt av mange mennesker. Betalingsbransjen er en av de mest komplekse bransjene, så det er ekstra spennende å forenkle denne bransjen, sier Navaratnam.
Og hvordan ser fremtiden ut? Gründeren forteller videre at tech-selskapet er i gang med å utvikle ny innovasjon som forenkler og forbedrer KYC-prosessen (Know Your Customer). Dette gjør det enklere og raskere å søke om betalingsløsninger.
5 kjappe med Daro Navaratnam:
Hva er dine beste egenskaper som toppsjef i Dintero?
Jeg tror jeg er flink til å lytte, både til ansatte, kunder og partnere. Å se deres behov og lage gode løsninger. Jeg liker å bygge en bra kultur. Om du som toppsjef tenker feil i forhold til kultur og business, kan det smitte over på kulturen i selskapet ditt. I Dintero liker vi å tenke langsiktig, ikke kortsiktig, og det smitter over på andre og hvordan vi tar i mot og behandler kundene våre.
Kan du fortelle om en gang du har gått på en skikkelig smell – og eventuelt hvordan du løste situasjonen?
Det er kanskje teit å si, men jeg tror faktisk ikke jeg har gått på en ordentlig smell. Vi tenker oss alltid godt om før vi gjør noe, det er kanskje derfor. Jeg burde kanskje ha gått på en smell?
Hvis du må velge ett høydepunkt fra din karriere så langt – hva velger du?
Jeg er veldig målbevisst. At vi klarte å få til Dsafe, og at vårt selskap ble kjøpt opp, er noe av det artigste jeg har vært med på. Vi tenkte egentlig å bygge selskapet og selge det etter fem år, men så solgte vi etter seks år. Da hadde vi rukket å bygge bra teknologi, og det var flere som var interesserte og tok kontakt med oss fordi de ville kjøpe selskapet.
Hva setter du mest pris på hos dine nærmeste kolleger?
Det jeg setter mest pris på er folk som ikke tenker så mye politikk. De som er ærlige, rett fram og som ikke skjuler noe. Det er det viktigste.
Hvilken trend har du mest tro på akkurat nå?
Jeg tror vi kommer til å se mer og mer av plattformer og markedsplasser, og helt nye kundereiser. Tradisjonelle måter å handle på er utdatert, og etterhvert vil det komme en plattform, eller app, som leverer hele tjenesten. Vi har veldig stor tro på nye kundereiser hvor forbrukeren ikke engang trenger å se betalingen.