Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

5 kjappe med Silje Landevåg: “Jeg har ekstremt mye å bidra med“

Silje Landevåg forteller om reisen fra gründer til investor.
Foto: Kristoffer Wittrup
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Fra Get Inspired til DIWP.

ANNONSE

Det er nå 13 år siden Silje Landevåg startet sin reise mot den plassen hun i dag har i den norske e-handelsbransjen – nå også som fersk investor. Etter å ha solgt deler av aksjene i vekstselskapet Get Inspired er hun nå på jakt etter spennende selskaper hvor hun kan bidra med nettopp sin ekspertise innen markedsføring og som gründer.

Gjennom investeringsselskapet Do it with passion, DIWP, har Landevåg allerede en fot innenfor hos Salvesen & Thams og markedsplassen Cake it easy, i tillegg til Get Inspired. Ehandel ønsket å bli litt bedre kjent med den ferske investoren, som blant annet forteller om erfaringene med sine første investeringer så langt.

Salvesen & Thams er et kjempespennende system å være en del av, for der er man innenfor flere bransjer. Det er så lærerikt å få innsikt i alt fra restaurantdrift til Rørosmeieriet, samtidig som de sikter å bli større innen eiendom. På den måten har jeg også spredd risikoen på investeringene mine, for det er en veldig diversifisert portefølje.

I Cake it easy er det full fart – et selskap som har utviklet et nettbutikksystem samtidig som de er en markedsplass og har mye av den samme målgruppen som Get Inspired. Cake it easy matcher mine ferdigheter veldig godt. Samtidig så er jeg veldig ydmyk på at jeg er i oppstartsfasen. Jeg har ikke lang fartstid innen dette, og det er viktig for meg å bruke god tid på å legge et fundament, sier Silje Landevåg til Ehandel.

Foreløpig har ikke Landevåg hatt tid til å sette seg ned og lete etter spennende caser. De dukker nemlig opp i innboksen – for med sin store følgerskare på både Instagram og LinkedIn har gründeren allerede et godt nettverk som vokser raskt og spennende selskaper på jakt etter investorer tar derfor direkte kontakt.

Det er store forskjeller på både rekkevidde og målgruppe på Instagram og LinkedIn. Stort sett alle av de 35 400 følgerne på førstnevnte plattform har nemlig fulgt Landevågs reise siden Get Inspired-starten. På LinkedIn derimot, ser hun et enormt potensial for å nå ut til næringslivet på tvers av bransjer.

Jeg når ut til 38 000 følgere på egne kanaler, og spesielt LinkedIn er i vekst nå. Det er så inspirerende, bare på siste innlegg hadde jeg 10 ganger mer spredning enn jeg har følgere, så der skjer det store ting. Næringslivet er en større målgruppe for meg nå enn det har vært tidligere, men samtidig ønsker jeg å være en god ambassadør for selskapene jeg er medeier i og å dele stort og smått fra de er helt naturlig i mine kanaler.

"Vanvittige muligheter"

Landevåg følger spent med på utviklingen av netthandelsbransjen fremover – og spesielt interessant finner hun hvordan bransjer som normalt ikke har deltatt i den digitale utviklingen på samme måte som e-handel, nå begynner å lete seg frem i mulighetene for å kommunisere med kundene gjennom nye, digitale løsninger.

Man ser jo utviklingen i restaurant, hotell og fly – bestillinger med QR-koder og interaction med kundene på en helt annen måte enn før gir vanvittige muligheter til å samle data som kan brukes smart mot egne kunder. Jeg er spent på tiden fremover og det er ekstra spennende med caser som nå begynner å bruke de samme metodene som netthandelen har gjort lenge med tanke på å kommunisere med kundene sine.

Man må ha de rette systemene på plass og så må bransjene lære seg hvordan de skal bruke kundelojalitetsprogrammer eller kommunisere riktig basert på den innsikten de har. Innenfor dette har jeg også ekstremt mye å bidra med i og med at jeg har vokst opp med netthandel, og slike caser trigger meg litt ekstra når de har den type teknologi med seg, forklarer Landevåg.

Samtidig er den digitale verden i rask endring. Ett av de viktigste punktene netthandlere bør sjekke av nå, er at de følger med på utviklingen av sosiale medier, tipser Landevåg.

Jeg har den største delen av mine følgere på Instagram. Det er sårbart, jeg har brukt mange år på å bygge opp den følgerskaren, og det er derfor viktig å henge med på den utviklingen som skjer i sosiale medier. Flere beveger seg mot TikTok for eksempel, og det å utvikle følgere og kundebasen i tiden fremover er viktig, for det er faktisk kun det du eier selv.

I løpet av året skal DIWP gjøre én investering til. For å sikre kompetanse innad i eget selskap i tiden fremover har Landevåg derfor nylig ansatt en innholdsmarkedsfører i det nylig opprettede datterselskapet DIWP Marketing, samtidig som hun er på jakt etter en digital markedsfører.

Jeg ser hvilke typer behov vi har hatt på Get Inspired underveis. Hvordan kan vi jobbe best mulig med innhold, spredning og digital annonsering? Derfor bygger jeg nå det teamet jeg trenger slik at jeg fortsetter å holde kompetansen in-house parallelt som jeg bygger meg opp som investor.

5 kjappe med Silje Landevåg:

Hva er dine beste egenskaper som gründer og investor?

Jeg er visjonær på hvordan selskapet utvikler seg, samtidig som jeg er detaljorientert. Så har jeg en stor passion og skaper glede ved å utvikle noe fra idé til virkelighet. Når det kommer til egenskaper så er jeg nok nysgjerrig, uredd, hardtarbeidende og målrettet. Jeg er dyktig på å innhente kompetanse og har et stort nettverk.

Som investor er min beste egenskap at jeg har gründererfaring med bred erfaring fra ulike vekstfaser. Jeg har jobbet operativt hele livet og har unik kompetanse innen salg og markedsføring som er en mangel blant investorer. Samtidig har jeg klare investeringskriterier, og ønsker et sterkt team av rådgivere rundt meg. Jeg vil være en aktiv investor som bidrar for at vi sammen lykkes.

Kan du fortelle om en gang du har gått på en skikkelig smell – og eventuelt hvordan du løste situasjonen? 

Jeg kan ikke komme på en spesifikk hendelse hvor jeg har gått på en smell, men det har vært mange tøffe runder. For meg hjelper det da med avstand til situasjonen, å skaffe meg overblikk, sparre med noen få som jeg har full tillit til for så å ta grep. Jeg tror det aller viktigste er å ta tak og gjøre grep, i stedet for å bare håpe at det skal gå over.

Hvis du må velge et høydepunkt fra din karriere så langt – hva velger du?

Høydepunktet er uten tvil å starte opp Get Inspired, rett fra skolebenken i 2009. Og det å få være med på en så eventyrlig reise sammen med så flinke folk. Å bygge noe fra den spede begynnelse til å bli så stort. Alt jeg har fått være med på, lært og erfart. Og så er høydepunktet å ta steget videre. Selge deler av aksjene for å satse på ny gründerreise. Denne gang som investor i Do it with passion. Jeg ser helt klart at det er behov for min kompetanse innen markedsføring, netthandel, samt som gründer med veksterfaringer.

Hva setter du mest pris på hos dine nærmeste kolleger?

Jeg elsker initiativtakere med høy gjennomføringskraft. Personer som finner løsninger, er engasjerte og har et ønske om å utvikle både seg selv og bedriften. Tillit er også helt avgjørende. De som jobber med meg har stor grad av fleksibilitet og frihet, til tross for høye mål.

Hvilke trender i e-handelsbranjsen har du mest tro på akkurat nå?

Jeg har størst tro på de nettbutikkene som kontinuerlig jobber med utvikling. I alle ledd, både når det kommer til selve nettbutikken, organisasjonen, gode systemer på alt fra kundeservice, innkjøp og logistikk, med en målrettet og oppdatert markedsføring, å ta i bruk ny teknologi og ikke minst det å ha en forbrukerrettet utvikling. Så er det viktig med oppdaterte innkjøpere som både jobber analytisk og aktivt for å henge med på forbrukertrender. Det må også ligge en klar strategi for videre vekst i bunn. Personlighet og service vil også spille en sentral rolle i tiden fremover.

Del artikkel: