Produktinformasjon er ofte bare et Google-søk unna, men 81 prosent kunder sier de heller drar til fysisk butikker for Ã¥ lære om nye produkter. Samtidig planlegger 83 prosent Ã¥ handle i fysiske butikker til julehandelen.Â
Â
Dette kommer frem av den internasjonale undersøkelsen Connected Shoppers Report fra Salesforce, som har forhørt seg med 10 000 respondenter.
Vil se og føle
Hovedgrunnen til funnene skal være at mange foretrekker Ã¥ se og ta pÃ¥ varen før de handler, men Ã¥ fÃ¥ produktene umiddelbart trekkes ogsÃ¥ frem som en grunn. Det betyr likevel ikke at de samme kundene avstÃ¥r fra nettet.Â
Â
- Dagens shopper er ekspert pÃ¥ multitasking og inspiserer produkter personlig samtidig som de leser om dem pÃ¥ nettet via mobilen. Noen butikker utmerker seg ved Ã¥ kombinere det fysiske og digitale via geolokalisering, og kan sende en rabattkupong til kundens mobiltelefon nÃ¥r de befinner seg i butikken. Slik kan de ligge foran i konkurransen, heter det seg i rapporten.Â
Â
Dog er det 45 prosent av respondentene som sier butikker i alt for liten grad gjør dette, mens 25 prosent ogsÃ¥ svarer at de har valgt Ã¥ gÃ¥ ett annet sted pÃ¥ grunn av dÃ¥rlig butikkopplevelse.Â
Nordiske tallÂ
Nordiske tall som fremkommer av undersøkelsen viser at 65 prosent kunder foretrekker Ã¥ gÃ¥ i butikken nÃ¥r de skal kjøpe et produkt for første gang, sammenlignet med 14 prosent som sier de velger nettbutikk i samme tilfelle. Samtidig har 75 prosent handlet med "klikk og hent".Â
Â
Og selv om undersøkelsen ogsÃ¥ viser at det som er tilgjengelig i butikken pÃ¥virker kundenes planlagte julehandel mest, handler 60 prosent av oss med et spesifikt merke i tankene.Â