For kort tid siden kunne nettbutikken Footway rapportere om en økning i skosalget på nærmere 23 prosent under årets tredje kvartal. Omsetningen landet dermed på 229 millioner svenske kroner, tilsvarende 215 norske millioner kroner. Dette er opp fra rundt 175 millioner norske kroner i fjor.
Samtidig skal driftsresultatet etter avskrivninger ha gått opp til nærmere 10 millioner svenske kroner, sammenlignet med 4,7 millioner kroner i fjor. Det er en økning på drøyt 106 prosent.
- Q3 har vært et rekordkvartal når det gjelder lønnsomheten, samtidig som de har vært utfordrende med logistikken. Gjennom datadrevne prosesser og automatisering har våre faste kostnader bare blitt faste kostnader, hvilket skaper et utrolig potensiale fremover, sa Footways daglige leder Daniel Mühlbach, i en kommentar til rapporten.
LES OGSÅ: Footway økte med 30 prosent - men snudde til tap
Har tenkt globalt fra start
Med den gode lønnsomheten i boks tar netthandelen nå steget inn på flere markeder, nærmere bestemt dobbelt så mange.
Footway meddeler nå at de går inn i 12 nye land - Belgia, Estland, Irland, Italia, Latvia, Luxemburg, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spania og Tjekkia - hvor de totalt vil selge sko på nett til 23 land.
- Det er en heftig reise vi fortsetter på og det er spennende at vi nå dobler antall land vi er aktive på. Dette takket vare at vi fra dag én har hatt en global tanke med alt vi gjør og at vi er et godt team. Vi ser frem til å fortsette å utvikle vår plattform og nå ut til enda flere kunder fremover, sier Daniel Mühlbach, i en pressemelding.
Ekspansjonen skal koste selskapet rundt 2 millioner svenske kroner.
Svak utvikling i skobransjen
Det har vært en svak utvikling i norsk skobransje de siste årene, hvor omsetningen falt 3,6 prosent fra 2017 til 2018. Det vil si at vi flytter kjøpene fra tradisjonelle skobutikker til andre kanaler og butikker. Det kommer frem i Virkes handelsrapport.
Mens skobutikkene har redusert sin omsetning fra 4,3 milliarder kroner fra 2012 til 3,9 milliarder kroner i 2017, har summene av det øvrige skosalget gjennom bransjeglidning og netthandel økt fra 2,1 til 3,3 milliarder kroner i samme periode, viser rapporten.
LES OGSÅ: Legger ned stadig flere butikker - nettsalget skyter i været