Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nytt verktøy skal redusere butikkdød

Nytt verktøy skal redusere butikkdød
CPM Analytics har utviklet et verktøy, som skal hjelpe butikkjeder med å se det faktiske kundepotensialet for alle lokasjoner i Norge.
Foto: Einar Ryvarden/eHandel.com
therese.karlsrud.haugen

Mer nøyaktig innsikt i hvor man skal åpne og legge ned butikker.

ANNONSE

Ved hjelp av kunstig intelligens, maskinlæring og avanserte statistiske modeller har analyseselskapet CPM Analytics nå utviklet et helnorsk verktøy, som skal hjelpe retailbransjen med å redusere "butikkdød" og tap av investeringer. 

Med virkemiddelet som lanseres 8.oktober skal butikkjeder kunne se det faktiske kundepotensialet for alle lokasjoner i landet.

Det siste året har detaljhandelen hatt en vekst på 0,4 prosent i følge tall fra SSB og fysisk handel av varer er fremdeles der vi legger igjen mest penger. Samtidig reduserer stadig flere butikkjeder antall butikker og man har også sett flere konkurser de siste årene. 

- For mange butikker

Virke regner også med at 40 000 ansatte i varehandelen vil miste jobben de neste 10 årene, og på deres Handelskonferanse i forrige uke var det mye snakk om omstilling. Det ser også CPM Analytics et stort behov for. 

- Det vi ser er at vi ikke handler mindre, men endringer i markedet og press på marginene fører til at mange handelskjeder sliter. Etter mange år med overetablering i flere bransjer er det mange steder rett og slett flere butikker enn det er marked for, forteller Lars Ove Brenna i CPM Analytics, i en pressemelding. 

Mer nøyaktig innsikt

I følge Brenna må næringen bli flinkere til å identifisere hvor kundebehovet er stort nok til å opprettholde positiv lønnsomhet, og samtidig redusere antall butikker der det ikke er tilstrekkelig livsgrunnlag. Han mener utfordringen er manglende datagrunnlag, og at det ikke alltid er butikken med de rødeste tallene som nødvendigvis bør legges ned. 

Gjennom det nye systemet skal butikkjedene få mer nøyaktig innsikt, forklarer analysedirektør i CPM Analytic, Espen Jütte.

– Systemet går igjennom interne og eksterne databaser og gir en beregning som viser det faktiske kundepotensialet for alle lokasjoner i landet. Dermed slipper handelskjedene å være usikre på hvor de bør åpne nye butikker, hvor de bør vurdere en relokalisering lokalt, og hvor de bør kutte butikker der kundegrunnlaget rett og slett er for dårlig til å kunne drive lønnsomt, sier Jütte i en pressemeldnng. 

Del artikkel: