Julehandelen i desember fremskyndes stadig mer til novembermĂ¥ned, og ifølge Facebook er 11 prosent av oss ferdige med julegavene allerede halvveis i denne mĂ¥neden. Dessuten legger nĂ¥ 21 prosent av alle kunder julehandelen til starten av november.Â
Ă…rets viktigste sesong nærmer seg derfor med stormskritt, og mange har nok forberedt seg helt siden Cyber Monday i fjor. Likevel har sosiale medier-eksperten Nina K. Hareide-Larsen, tidligere divisjonsdirektør i DNB og nĂ¥ Client Partner i Facebook Norge, noen tips til deg før det braker løs. Â
3 viktige tipsÂ
I følge Hareide-Larsen handler det om branding, mĂ¥lretting og friksjonsfri handel. Samtidig forklarer hun hvordan du kan kommunisere bedre med kunden gjennom spill og hvorfor du ikke skal bruke for mye tid pĂ¥ Ă¥ telle antall likes, delinger og følgere.Â
1. Branding
Black Friday og Black Week er gjerne preget av store og kreative tilbudskampanjer, som skal fange oppmerksomheten til kunden. Det hjelper imidlertid lite dersom ingen kjenner merkevaren din pĂ¥ forhĂ¥nd.Â
- Folk foretrekker Ă¥ handle fra merkevarer de gjenkjenner og har en følelsesmessig tilknytning til. Du er sannsynligvis ikke den eneste som selger det du har Ă¥ tilby, og kundene har ofte fĂ¥ andre grunner til velge noe annet en laveste pris. Ved Ă¥ styrke merkevaren din fĂ¥r du mulighet til Ă¥ bli gjenkjent – og bli stolt pĂ¥. Det styrker sjansen for at kundene velger deg fremfor konkurrenten din, kanskje til og med pĂ¥ tross av at noen andre kan tilby en lavere pris. Derfor bør du huske Ă¥ underbygge kampanjene dine med merkevaren din i god tid før høytiden, forklarer Hareide-Larsen.
2. MĂ¥lretting
De fleste har kontroll pĂ¥ mĂ¥lgruppen sin, men nĂ¥r jula setter inn er det ikke alltid at personaen er den samme.Â
- Du kjenner kundegruppen din bedre enn noen andre, men sĂ¥ lenge de ikke kjøper julegaver til seg selv, sĂ¥ er de ikke mĂ¥lgruppen din rundt julehøytiden. For eksempel, ser man at kvinner i større grad er representert som teknologikunder pĂ¥ denne tiden av Ă¥ret. Totalt sett, er forbrukere mer tilbøyelige til Ă¥ handle i butikker man ellers ikke ville gĂ¥tt i nĂ¥r det nærmer seg jul. Med denne innsikten i mente, ville du holdt deg til dine gamle mĂ¥lgrupper, eller la tallene vise vei? Jeg vet hva jeg ville gjort.
3. Friksjonsløst
I fjor lanserte Facebook Instagram Shopping, som gĂ¥r ut pĂ¥ at kundene kan handle produkter direkte i appen.
Hareide-Larsen mener det er verdt Ă¥ merke seg at mange av Instagrams brukere allerede er i kjøpsmodus nĂ¥r de Ă¥pner appen, og at det da er viktig med en enkel vei fra inspirasjon til produkt uten plunder. Shopping er nødt til Ă¥ være sømløs.
- Globalt, sier Ă©n av tre kunder at de ville sluttet Ă¥ handle fra en merkevare de elsket, hvis de hadde Ă©n dĂ¥rlig erfaring med den. Ikke fem. Én. NĂ¥r folk stĂ¥r klare, med penger i hendene for Ă¥ kjøpe varene dine mĂ¥ veien til kjøp vært kort, smidig og direkte.Â
- Brukeren har dĂ¥rlig tid
Vi har i tillegg bedt sosiale medier-eksperten om Ă¥ kartlegge hvilke trender hun ser innen markedsføring i dag, og hvordan man lykkes best mulig.Â
- Man mĂ¥ tenke pĂ¥ hvor annonsene sine blir sett, og en ting vi vet er at forbrukere først og fremst har mobilen i hĂ¥nda. Derfor mĂ¥ digitale kampanjer være tilpasset mobil. Det er ogsĂ¥ viktig Ă¥ tenke pĂ¥ at brukeren ofte har dĂ¥rlig tid og dermed sjekker mobilen i kun korte perioder om gangen. Oppmerksomheten mĂ¥ fanges med en gang, sĂ¥ man kan ikke vente med poenget til slutten av videoen, svarer Hareide-Larsen.Â
Selv i en tid der "likes" er i fokus, vil hun ogsĂ¥ understreke at det ikke nødvendigvis er klikk og delinger, som bidrar til økt konvertering i nettbutikken din.Â
- Vi ser ofte at mange aktører mĂ¥ler antall likes, delinger og følgere, men det er ikke nødvendigvis noen sterk korrelasjon ved Ă¥ like en post og faktisk kjøpe et produkt. Sett heller mĂ¥l som frekvens, rekkevidde og konverteringer, og bruk innsikten du fĂ¥r gjennom plattformen til Ă¥ teste deg frem til hvordan du best kan optimalisere kampanjene dine, sier hun.Â
Ă˜kt salg med spill
Andre verktøy som kan være mer verdt Ă¥ bruke tid pĂ¥ nĂ¥ er interaktive metoder som meningsmĂ¥linger og spill samt kommunikasjon via GIFer, direktesendinger, reaksjoner, emojier, ansiktsfiltre og etiketter. Alt dette har endret den tradisjonelle enveiskommunikasjonen til en kontinuerlig dialog.
NĂ¥ utvider dessuten Facebook sine spillbare annonseformater, som er laget for Ă¥ fĂ¥ kontakt med mennesker og deretter bidra til økt salg. Â
- Annonsørene fĂ¥r med dette mulighet til Ă¥ ta med brukerne inn i forretningsutviklingen. Man kan stille mange ulike typer spørsmĂ¥l, knyttet til hvilke produkter kundene er ute etter eller i hvilken farge osv. Interaktive annonser Ă¥pner opp for respons, hvor man kan bruke innsikten til Ă¥ lage et budskap. Vi har dessuten sett bevis pĂ¥ at brukerne bruker mye lenger tid pĂ¥ interaktive annonser. I spill kan man ogsĂ¥ legge inn produkter, for Ă¥ se hvordan folk leker med dem og klikker seg videre, avslutter Hareide-Larsen.