Tross et tøft Ã¥r i detaljhandelen handlet vi nordmenn varer for 15 milliarder kroner mer i fjor enn det vi gjorde i 2017, noe som endte pÃ¥ totalt 560 milliarder kroner for hele 2018. Det viser ferske tall fra Virkes handelsrapport.Â
Majoriteten av kronene vi handler for havner fremdeles hos norske fysiske butikker, men de siste Ã¥rene har man sett et mønster der stadig mer legges igjen hos nettbutikker. Andelen av vareforbruket som legges igjen hos utenlandske nettbutikker var pÃ¥ 10 prosent i fjor.Â
Norsk fysisk varehandel taper andeler til bÃ¥de tradisjonell grensehandel, netthandel i norske og utenlandske butikker samt nordmenns fysiske handel i utlandet. I fjor utgjorde denne kanalglidningen totalt 15 prosent av vareomsetningen vÃ¥r, opp fra 14 prosent Ã¥ret før. Netthandel stÃ¥r for 52 prosent av kanalglidningen.Â
- Økt global konkurranse og lavere barrierer forsterker denne utviklingen - og det er fÃ¥ tegn som tyder pÃ¥ at dette vil avta i tiden fremover, skriver Virke i sin handelsrapport.Â
Sterkest vekst i norske nettbutikker
Netthandel i norske nettbutikker var kanalen med sterkest vekst i fjor, etterfulgt av netthandel i utenlandske nettbutikker og grensehandel av mat.Â
Ser man på utviklingen fra 2012 til 2018 er kanalen med sterkest vekst nordmenns handel i utenlandske nettbutikker, hvor av varekategoriene klær og elektronikk er mest populære. Dagligvarehandelen er derimot en bransje som er lite eksponert for konkurranse fra netthandel.
Handelen i 2019
For inneværende år anslår Virke at detaljomsetningen øker med 2,5 prosent, mens man for 2020 forventer en vekst på 3 prosent.
- Inneværende Ã¥r ser ut til Ã¥ bli bedre for mange bransjer i detaljhandelen. De høye strømprisene pÃ¥virket oss fremdeles i starten av 2019 og bidro til Ã¥ legge en demper pÃ¥ detaljomsetningen i Ã¥rets første mÃ¥neder. NÃ¥ ser det imidlertid ut til at strømprisene har normalisert seg, heter det seg i handelsrapporten.Â