Tirsdag neste uke går Virkes Handelskonferanse av stabelen i Oslo by, og hvert år deler de ut Handelsprisen samt prisen for Årets Retailleder og Årets Butikksjef.
- Handelsprisen viser frem noen av norsk handels fremste suksesshistorier. De nominerte selskapene representerer vekst- og lønnsomhetsvinnere i sine bransjer, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for handel i Virke, i en pressemelding.
Les også: Disse vant netthandelsprisene 2019
Årets nominerte
I år er det dagligvarekjeden Kiwi, nettbutikken Jollyroom og Vinmonopolet som er de nominerte.
Andersen mener alle de nominerte har dyrket et solid konsept, og valgt innovative strategier i møte med utviklingene i næringen.
– Kiwi, Jollyroom og Vinmonopolet er alle gode vinnerkandidater. Jeg ønsker dem lykke til, og gleder meg til å kåre vinneren på tirsdag.
Årets jury
Juryen for Handelsprisen består i år av handelseksperten Erik Fagerlid, Frode Finsrud fra Cappa, Grete Kleven fra DNB, Anders Askevold fra GS1 og Ole Martin Evensmo, grunlegger av Ehandel.com og nå CMO hos Sannsyn.
- Nominasjonene og kåringen bygger på en totalvurdering av handelen. Særlig viktig er krav til vekst i omsetningen i kombinasjon med lønnsomhet over tid. I tillegg er det lagt vekt på virksomhetenes omdømme og deres evne til å vise vei i bransjen. Handelskonsepter med en omsetning under 50 millioner kroner og/eller mindre enn tre års drift, er ikke med i vurderingen, heter det seg i pressemeldingen.