ANNONSE

H&M Group skal belønne miljøbevisste kunder

H&M Group skal belønne miljøbevisste kunder
Det finske selskapet RePack utvikler resirkulerbar emballasje, og inngår nå et samarbeid med H&M Group.
therese.karlsrud.haugen

Begynner å sende Weekday-varer i resirkulerbare poser, som kundene får en rabatt for å returnere tilbake.

ANNONSE

I takt med økt emballasjeavfall knyttet til mer netthandel innfører H&M Gorup nå resirkulerbar emballasje på pakker fra klesbutikken Weekday. Dette i form av et samarbeid med det finske startup-selskapet RePack, som utvikler resirkulerbar pakninger for tekstilindustrien. 

Weekday-kunder vil fra nå av få sine varer levert i RePacks resirkulerbare pose, som skal kunne gjenbrukes gang på gang dersom kunden returnerer den tilbake. Posen skal kunne sendes via postkasse eller leveres i butikk, hvor kunden får en rabatt hos Weekday som takk. 

Weekday ble en del av H&M-konsernet i 2008 og finnes fysisk og digitalt i flere europeiske land. Tidligere i år lanserte de også norsk nettbutikk. 

Les også: Weekday vokser internasjonalt både fysisk og digitalt

Produksjon på etterspørsel

En annen del av prosjektet med en mer bærekraftig handleopplevelse innebærer at Weekdays kunder skal kunne bestille t-skjorter og trøyer av økologisk bomull, og tilpasse disse med selvvalgt print, tekst og motiv, som produseres på etterspørsel. 

- På etterspørsel gjør det mulig for oss å produsere akkurat riktig menge basert på kundens etterspørsel og dermed redusere unødvendig produksjon og usolgte produkter, sier Laura Coppen, som jobber med forretningsutvikling i H&M Group, i en pressemelding. 

Les også: Slik driver Be:Eco miljøvennlig nettbutikk fra A til Å

Del artikkel: