I vĂ¥r solgte svenske Ica Gruppen Hemtex til norske Kid Interiør, med alle sine aksjer i selskapet. Overtagelsen innebar et tap for Ica Gruppen pĂ¥ 400 millioner svenske kroner, men konsernets daglige leder Per Strömberg skal fremdeles ha vært fornøyd.Â
- Hemtex sine medarbeidere fĂ¥r nĂ¥ nye eiere med et tydelig fokus pĂ¥ tekstil, hvilket jeg tror gjør selskapet sterkere, sa han i en kommentar.Â
Til tross for salget var det tidlig klart at Ica gjerne ville fortsette Ă¥ selge Hemtex-produkter, og nĂ¥ tas dette til neste nivĂ¥ i form av et nytt samarbeid mellom de to partene. De skal nemlig lansere en kolleksjon sammen, som i følge en pressemelding skal kombinere mat og interiør. Sortimentet skal finnes tilgjengelig i Icas netthandel samt i et utvalg av kjedens fysiske butikker.
Les ogsĂ¥: Etter oppkjøp - Kid økte omsetningen med 52 prosent
Gjorde tilsvarende med finsk aktør
Satsningen gĂ¥r under navnet Hemtex24h, og har tidligere blitt lansert i Finland i samarbeid med dagligvareaktøren Kesko.Â
- Dagens kunder vil møtes med nye opplevelser i butikk og kunne handle bĂ¥de mat og interiør samtidig. Vi tror at kundene vil sette pris pĂ¥ Hemtex24h med et bredt utvalg av tekstil- og interiørdetaljer til hjemmet - produkter som brukes døgnet rundt. PĂ¥ den mĂ¥ten kan vi gjøre hverdagen litt enklere for vĂ¥re kunder, sier Tony Holmberg, ansvarlig for avdelingen Special hos Ica Sverige, i en pressemelding.Â