Ã…rets største salgsperiode nærmere seg med stormskritt, og de fleste har trolig forberedt seg til dette i lang tid allerede. Likevel deler nÃ¥ nettbutikken Milrab sine beste tips i forkant av de siste forberedelsene.Â
Det raskt voksende selskapet Milrab selger friluft- og sportsutstyr på nett og rundet i fjor 100 millioner kroner i omsetning. I første halvdel av 2019 har selskapet dessuten økt omsetningen med ytterligere 58 prosent, noe som gjør at de ligger godt an til over 150 millioner kroner ved årets slutt - spesielt dersom Black Week og julesalget blir suksess!
Markesdssjef hos Milrab er Marius Anthonisen, som tok over rollen etter Andreas Kristiansen for rundt ett Ã¥r siden. Før han gikk til Milrab, jobbet han som daglig leder i markedsføringsbyrÃ¥et Anadigme, som han selv var med Ã¥ starte.  Â
Forventer 80 prosent vekst
Under et seminar hos Bring delte han og kollegaen Vegard Sunde, som er styremedlem og innkjøpssjef for Milrab, sine beste rÃ¥d med norske nettbutikker før de store salgsdagene braker løs. Â
- Man vil alltid gjøre noen feil og vi har trÃ¥kket pÃ¥ flere bananskall underveis, men vi har forberedt oss sÃ¥ godt det lar seg gjøre. Vi ønsker Ã¥ holde noen av de konkrete planene tett til brystet, men kan røpe at vi har planlagt gode innkjøp og har mye spennende pÃ¥ tapetet, sier Marius Anthonisen til Ehandel.Â
- Hva forventer dere av årets viktigste salgsperiode?
- Basert pÃ¥ fjorÃ¥ret og vÃ¥r vekst sÃ¥ langt i Ã¥r, forventer vi en vekst mot fjorÃ¥ret pÃ¥ omkring 80%. Perioden er ogsÃ¥ veldig viktig for oss og er estimert til i overkant av 25% av total omsetning for Ã¥ret, sier innkjøpssjef Vegard Sunde til Ehandel. Â
1) Vær top of mind før Black WeekÂ
Black Week starter i realiteten lenge før mandag 25.november, hvor offisielt ting braker løs i Ã¥r. Det er veldig mange inntrykk under selve salgsuken, som gjør det veldig viktig Ã¥ være top of mind før salget sparkes i gang. 53% planlegger et kjøp før Black Friday, sørg for at dine produkter og nettopp din butikk er blant disse 53 prosentene. I tillegg er Black Week en uke senere enn i fjor, som gjør det enda mer sannsynlig at julegaver kjøpes denne uken. Gjør det dere kan for Ã¥ være pÃ¥ ønskelisten til folk. MÃ¥ten Ã¥ gjøre dette pÃ¥ er gjennom annonsering i forkant av Black Week, hvor ROIen vil være lavere pÃ¥ kort sikt - men pÃ¥ en mÃ¥neds horisont vil det sannsynligvis betale seg.Â
2) Skaler opp infrastruktur
Som et resultat av en ganske sterk vekst i perioden, blir det noen "følgefeil". Ofte henger man etter pÃ¥ plukking, pakking, chat, telefon og e-post, som resulterer i en relativ økning i negative tilbakemeldinger i etterkant av Ã¥rets viktigste periode. For Ã¥ begrense det, forsøk Ã¥ ha økt bemanning pÃ¥ support/lager, optimaliser lager/plukkruter basert pÃ¥ salgsestimater og vær Ã¥pne med kundene om realistiske leveringsfrister.Â
3) Innkjøp og prisingÂ
Det er ingenting som er kjedeligere enn Ã¥ komme til Black Week med lite varer pÃ¥ lager. Derfor handler det i stor grad om Ã¥ tørre ta et stort lager og vite hva som kan suppleres. Hva gjelder prising, sÃ¥ anbefaler vi selvfølgelig Ã¥ ha gode tilbud, men ikke hodeløse. Man trenger margin for Ã¥ kunne finansiere markedsføringen, sÃ¥ sørg for at det er noe margin der. Â
4) Markedsplanlegging Â
Sørg for Ã¥ ha en kampanjestruktur under Black Week og julesalget som tilfører nyhetsverdi for kundene dine. Et konkret tips er et rullerende sortiment, slik at man har noe nytt Ã¥ bringe til torgs under hele perioden. Videre anbefaler vi en gjennomføringsplan, hvor man lister opp time for time hvem som er ansvarlig for hvilke kanaler og nÃ¥r markedsaktiviteten skal gÃ¥ live. I tillegg er det en som er ansvarlig for at oppgaven er gjort, samt en controller som kontrollerer at det er gjort og utfordrer pÃ¥ om det kunne vært gjort annerledes. Har dere medie- eller performance byrÃ¥er, sørg for at de er involvert i planleggingen og at dere fÃ¥r prioritet i perioden.Â
Involver kundene i kampanjeplanleggingen, spør hva de ønsker at skal være pÃ¥ tilbud. Dermed fÃ¥r du et sortiment som faktisk matcher hva kundene er pÃ¥ jakt etter, samt at sannsynligheten for at kunden handler hos deg er større da de selv har vært med pÃ¥ utformingen av kampanjen.Â
5. MarkedsføringÂ
Her er det en ting som gjelder, keep it safe. Markedsføring handler ofte om kreativitet, testing og feiling, men i denne perioden anbefaler vi at dere gjør mye av det dere vet fungerer, sÃ¥ kan dere være crazy resten av Ã¥rets.  Â
Videre er det veldig nyttig med et dashboard med sanntidsdata, hvor dere fÃ¥r inn all annonsekostnad fra ulike plattformer, omsetning og COGS-verdier (Cost Of Gods Sold). PÃ¥ den mÃ¥ten vil dere ha kontroll pÃ¥ all annonsebruk og faktiske marginer dere sitter igjen med, slik at dere kan monitorere lønnsomheten i en periode hvor det er fort gjort Ã¥ miste litt kontroll. Â
Avslutningsvis vil jeg nevne markedsbudsjetter. Dropp det. Det setter begrensninger for veksten deres. Dersom noe er lønnsomt og man har godt med lager, mÃ¥ dere tørre Ã¥ skalere opp budsjettene. Gjelder primært rene e-handelsaktører, ting blir litt mer tricky med bÃ¥de fysiske butikker og nettbutikk.Â