Vi har bedt noen av foredragsholderne som deltok på NXT-konferansen i juni om å dele sine tre beste netthandelstips med norske nettbutikker.
Denne gangen er det Pouya Boland, medgründer og daglig leder av den prisvinnende nettbutikken Chiquelle, som skal dele sin innsikt i motebransjen. Nærmere bestemt fast fashion, som er det Chiquelle er tuftet pÃ¥.Â
Fast fashion-selskaper tar for seg de siste trendene i moteverdenen og er kjent for Ã¥ flytte design og trender raskt fra catwalk til forbruker. Chiquelle bruker pÃ¥ sin side mye sosiale medier til Ã¥ kartlegge trender. De stÃ¥r selv for produksjonen, og produserer varer ut i fra etterspørsel. Ofte selger de klær, før de i det hele tatt er pÃ¥ lager.Â
Les også: Chiquelle slipper ny hjemmeside og AR-app
1. Produce on demand
Tilby kundene dine akkurat det de ber om. Du mÃ¥ se pÃ¥ deres etterspørsel og krav, basert pÃ¥ hastighet, data, sosiale medier og popularitet, og produsere ut i fra hva det er som etterspørres. Du mÃ¥ være i stand til Ã¥ tilby kundene dine det de vil ha, for Ã¥ fÃ¥ dem tilbake til butikken hver mÃ¥ned. Ikke produser ett Ã¥r i forveien, da du ikke kan vite hvordan etterspørselen ser ut. De trendene som er nÃ¥ er ikke nødvendigvis mote om ett Ã¥r, eller pÃ¥ det tidspunktet du lanserer. Produser i øyeblikket.Â
2. Speed is everything
Skap en rask leveransekjede, hvor du kan produsere og transportere slik at produktet er live og pÃ¥ markedet innen kun noen fÃ¥ uker. Speed opp produksjonen, leveringer og lanseringer. Dette er avgjørende for den nye epoken og generasjonen av nett-shoppere.Â
3. Data, it’s all about data
Det Ã¥ ha en halv million følgere pÃ¥ sosiale medier gir vÃ¥rt design- og produksjonsteam mye data om hvordan vi skal hÃ¥ndtere etterspørselen fra kunder. Basert pÃ¥ data, research, etterspørsel, popularitet, samt tusenvis av mailer og meldinger, bestemmer vi oss for hvilke produkter vi skal produsere eller fylle pÃ¥ med. Data er avgjørende.Â
Gå ikke glipp av: Mogens Møller, Silje Landevåg og Roger Holthe Olsen sine beste netthandelstips her.