I samarbeid med Ehandel Event gjennomfører vi i enkelte tilfeller intervjuer med våre samarbeidspartnere.
Logistikk omtales gjerne som den mest utfordrende delen av det å drive netthandel, med forbrukernes stadig økte krav til rask og enkel levering. Norges ledende logistikkselskap Bring er en av de som opplever at kundene har flere ønsker enn tidligere.
- Det er ikke lenger slik at one size fits all. Det betyr at vi må gi mottakeren økt valgfrihet når de handler og vi må i tillegg sikre at vi kan tilby de fleksibilitet når en vare er på vei. Vi jobber for tiden med flere initiativer rettet mot dette, sier Gunnar Henriksen, salgs- og markedsdirektør for e-handel og logistikk i Bring, til Ehandel.
Hjemlevering og selvbetjening
Posten lanserte nylig hjemlevering innenfor dørstokken når kunden ikke er hjemme, noe de tror blir et viktigere leveringsalternativ fremover.
- For å sikre fleksibiliteten til mottakerne jobber vi med flere initiativ der vi kan levere uten at mottaker er hjemme. Alt fra at vi kan sette igjen pakken på et sted du velger til løsninger der vi leverer bak låste dører. Vi jobber mye med å skaffe oss innsikt om kundenes preferanser, og ønsker å tilby mottakere fleksibilitet, gjennom dialog underveis.
Det er likevel mange som fortsatt foretrekker å hente pakkene sine selv, som også er en etterspørsel logistikkselskapet må møte.
- Det er viktig å huske på at levering i postkassen er et veldig populært tilbud, både for nettbutikkene og for mottaker. Vi tror fortsatt på at mange heller vil hente selv enn få pakken levert hjem. Det er derfor viktig for oss å ha et utleveringsnett som er der hvor forbrukerne er, både der de går til vanlig og der de til enhver tid befinner seg. Framover kommer vi til å opprette flere pakkeutleveringspunkter og selvbetjente løsninger, forteller Henriksen.
Fokus på miljø
- Hvilke trender innen e-handel synes dere er mest interessante og hva er mest utfordrende?
- Det skjer en del spennende på urban delivery/bylevering. Det vil si med spesielt fokus på store byer som Oslo, Stockholm og København. Raske, samme-dag-leveranser og grønne leveranser med «cargo bikes.» Dette er spennende og gir oss noe å strekke oss etter. Det økende fokuset på miljø er en megatrend, både blant forbrukere og nettbutikker. Spesielt aldersgruppen 18-40 år har forventninger til både nettbutikk og logistikkleverandør når det gjelder miljøriktige tiltak som resirkulert emballasje og grønne leveranser.
Spår tiltak for økt lønnsomhet
I lang tid har også gratis frakt vært en trend innen netthandelen, men for en liten stund tilbake kuttet blant annet motegiganten Zalando dette tilbudet og det kan tyde på at trenden er i ferd med å snu.
- Bransjen sliter med lønnsomheten og det er tøft å være nettbutikk. Vi tror derfor at nettbutikker i noe større grad vil ta betalt for frakt i 2020, sier Henriksen.
Samtidig har han troa på dagligvarer på nett og spår også mer fokus på kundeklubber, abonnementsløsninger og delingsplattformer.
- Det er spennende om vi vil se en ytterligere økning av dagligvarer på nett, vi har tro på det og det vil sette ytterligere fokus på e-handel. Vi tror også nettbutikkene vil lansere og utvikle enda mer profesjonelle kundeklubber. Dette bidrar til at de kan knytte kundene tettere til seg, og differensiere kundene i større grad. Abonnementsløsninger og delingsplattformer ser vi øker i omfang, også innen logistikk.
Hva forbrukerne sier om miljø
Bring er hovedpartner til Emeet, som går av stabelen torsdagen denne uken på Clarion Hotel i Oslo. Her planlegger de å dele med seg noen nyttige tips fra sine siste forbrukerundersøkelser.
- Hvorfor sponser dere Emeet?
- Vi synes Emeet er en spennende møteplass, først og fremst fordi det ikke har en fastsatt agenda og at det handler om å dele. Siden vi selv ikke arrangerer LOAD i år er dette en god mulighet til å møte bransjen i en ny og spennende setting.
- Hva håper dere å lære bort her?
- Vi har mye innsikt om hva forbrukerne ønsker, basert på våre forbrukerundersøkelser Bring Research. Vi vil gjerne dele hva forbrukerne sier når det gjelder miljø og basert på det kommer med noen nyttige tips og ikke minst ha en god diskusjon om dette. Vi håper å få enda bedre innsikt i hva nettbutikkene tenker omkring miljø i dag og i fremtiden, avslutter Henriksen.