Influensere blir stadig viktigere for markedsføringen av produkter og tjenester på internett. Dette har vist seg å være en svært lønnsom bransje, og DN skriver at regnskapstall for United Influencers Norge viser til en omsetning på 48 millioner kroner i 2018, altså en økning på 9 millioner fra året før. Resultat før skatt viste et overskudd på 1,6 millioner kroner.
- I fjor er det første året vi ikke måtte forklare bedrifter hvorfor de skulle bruke influensere. Det var ikke et spørsmål om de skulle bruke det eller ikke - vi snakket heller om hvordan, forteller administrerende direktør i United Influencers Norge, Sandra Klaesson, til DN.
Les også: Influencere kan nå selge produkter direkte i sine Instagram-innlegg
"Influensermarkedsføring" eksisterte ikke i 2014
Klaesson forteller til DN at da hun startet United Influencers under navnet United Bloggers i 2014, var det ingen som visste hva influenserbransjen var, samt at det heller ikke eksisterte et begrep for markedsføring gjennom influensere. Allikevel hadde hun troen på at det kunne bli stort.
Flere nettbutikker bruker også influensere for å markedsføre selv, uten hjelp av byråer som United Influencers. Tidligere i sommer skrev vi om den miljøvennlige nettbutikken Be:Eco, som også benytter seg av såkalt influensermarkedsføring.
Les også: Slik driver Be:Eco miljøvennlig nettbutikk fra A til Å