Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Økte IT-kostnader svekket Plantasjens resultat

Røde tall for Plantasjen -kundetilfredsheten faller
Plantasjen-kjeden har noen tøffe måneder bak seg, men økte salget i andre kvartal.
Foto: Plantasjen
therese.karlsrud.haugen

Vårsesongen gikk likevel langt bedre enn vintermånedene.

ANNONSE

Nordens største plantekjede har hatt problemer med lønnsomheten den siste tiden og i februar rapporterte DN full krise hos Plantasjen, etter at eieren Ratos skrev ned verdien på selskapet med 600 millioner svenske kroner i fjerde kvartal. Selskapet gjorde deretter et kapitalinnskudd på 200 millioner kroner. 

Første kvartalet i 2019 viste jeg også å bli svakt og endte med et stort underskudd på minus 147 millioner kroner, i følge tall fra DN.

Når sommeren begynte å nærme seg gikk det likevel bedre for Plantasjen, som økte omsetningen fra 1,8 milliarder til 1,9 milliarder svenske kroner i årets andre kvartal.

Viktig kvartal

Driftsresultatet for det som er selskapets viktigste periode skal på sin side ha falt sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, fra 503 millioner til 483 millioner svenske kroner.

Selskapet begrunner nedgangen med høyere kostnader knyttet til IT og lavere bruttomarginer. Det fremkommer i kvartalsrapporten til oppkjøpsfondet Ratos. 

I oktober tiltrer Olav Thorstad rollen som ny konsernsjef. Dette etter at tidligere Plantasjen-sjef Daniel Juhlin gikk av med umiddelbar virkning tidligere i år. 

Les også: Er kundeklubber lønnsomt?

Del artikkel: