Etter lang tid med fremgang begynte det Ã¥ gÃ¥ nedover for Vita-kjeden for noen Ã¥r siden. Som følger av nye tider i bransjen har kjeden forsøkt Ã¥ omstille seg mer digitalt, hvor blant annet Kristina Johansson gikk inn i lederrollen i fjor, som et ledd i satsningen pÃ¥ Ã¥ øke netthandelen.Â
- Det handler om å overleve. I dagens marked er det ikke mulig å fortsette som før. Konseptet vårt har vært utydelig. Kundene har ikke forstått hva vi står for, sier Kristina Johansson, administrerende direktør i Vita, til DN.
Snuoperasjon
Siden Johansson kom inn har hun gjort flere grep og kjeden har blant annet slÃ¥tt sammen de to konseptene Vita og Vita Exclusive til én merkevare. Samtidig har det ogsÃ¥ blitt utarbeidet en egen digitalavdeling.Â
Les også: Vita skal doble omsetningen på nett med ny strategi
Utviklingen i bransjen har altsÃ¥ vært utfordrende for Vita, og i følge tall fra DN ble driftsresultatet halvert til 54 millioner kroner i fjor, som er en nedgang fra 104 millioner kroner Ã¥ret før. Omsetningen skal pÃ¥ sin side ha holdt seg flat pÃ¥ 1,2 milliarder kroner.Â
Styrker opp med ny kjede
Johansson skal dessuten ogsÃ¥ ta hÃ¥nd om utrullingen av Vitas "lillebror", lavpriskjeden Loco, som sÃ¥ langt har 23 fysiske butikker med tilhørende nettbutikk. Tanken er at de to kjedene under morsselskapet Cosmetic Group skal komplimentere hverandre.Â
Les også: Vitas villere lillebror heter Loco
I 2018 omsatte Loco i følge DN for 125 millioner kroner. Selskapet leverte samtidig et underskudd pÃ¥ 14 millioner kroner, grunnet kostnader knyttet til oppstart.Â
- Med Loco henvender vi oss til en litt yngre målgruppe og vil selge produkter med et glimt i øyet. Vi jobber nå med å evaluere konseptet og vil ikke etablere flere butikker før vi er ferdige med dette arbeidet, sier Johansson.