De fleste nettbutikkeiere vet hvor vanskelig det kan være få en kunde gjennom hele kjøpsprosessen, fra "bevissthet" til "kjøp". I gjennomsnitt blir nesten 70 prosent av alle handlekurver på nettet forlatt, og i noen bransjer som for eksempel reise, er tallet over 80 prosent. Noen av disse forlatte handlekurvene er selvfølgelig vanskelig å unngå. Et større problem for nettbutikkeiere, er de kundene som går tapt i løpet av betalingsprosessen. Disse kundene viser alle tegn på å være klare for kjøp, og har allerede brukt mye tid i nettbutikken din, men av en eller annen grunn velger de å ikke fullføre kjøpet. Å miste kunder i dette sene stadiet er selvsagt ekstremt kostbart. Du har allerede investert mye i å få dem dit, og det vil være vanskelig å vinne dem tilbake når de vel har forlatt handlekurven. Så hva kan du egentlig gjøre for å forhindre at kundene forlater deg?
Tilby en rask og enkel betalingsprosess
Forbrukere som handler på nettet forventer komfort. Ifølge statistikk fra Baymard, forlater 27 prosent av kundene sin handlekurv fordi betalingsprosessen tar for lang tid eller er for komplisert. Baymards studier viser også at et gjennomsnittlig betalingsvindu har dobbelt så mange felt å fylle ut enn det som egentlig trengs. I dag kommer dessuten flertallet av all e-handelstrafikk fra mobiltelefoner, dessverre er det mange nettbutikker som ikke er tilpasset dagens teknologi - noe som fører til at mange forlater handlekurven. Andelen forlatte handlekurver er derfor mye høyere for mobiltelefoner enn for stasjonære datamaskiner.
Hva kan du gjøre? Velg en leverandør som tilbyr en effektiv og mobil-vennlig betalingsløsning. Test betalingsprosessen på egenhånd for å sikre at kundene ikke blir omdirigert til en ny side eller tvunget til å fylle ut "unødvendige" felt. En annen måte å øke konverteringsfrekvensen på er å finne en betalingsløsning som lagrer kundenes kortopplysninger, slik at de kan betale med et klikk neste gang de handler.
Tilby de betalingsmetodene som kunden ønsker
Å kunne tilby riktige miks av betalingsmåter er en av de beste måtene å øke konverteringsfrekvensen på. Ifølge en undersøkelse gjennomført av e-handelsorganisasjonen FDIH sammen med Bambora, svarte 25 prosent av de danske forbrukerne at de har forlatt sin handlekurv ved et eller flere tidspunkt på grunn av at deres foretrukne betalingsalternativer manglet.
Hva kan du gjøre? Gjør en analyse av kundene dine for å se hvilke betalingsalternativer de foretrekker. I Norge dekker du for eksempel de fleste kundene ved å tilby kortbetaling og Vipps. Ønsker du å selge i Sverige vil du komme langt med kortbetalinger og faktura. Hvis du vil nå et enda større geografisk område, bør du sørge for at betalingsleverandøren din også kan håndtere grenseoverskridende betalinger og mange valutaer. Ifølge Shopify foretrekker 92 prosent av forbrukerne å handle i nettbutikker der de kan betale i sin egen valuta.
Øk dine konverteringer med riktig innløser
Kortbetaling er fortsatt den vanligste betalingsmåten og valget av innløser har derfor en avgjørende betydelse på andelen godkjente korttransaksjoner. Utfordringen ved å få kortbetalinger godkjente handler om sikkerhet. For at den kortutstedende banken skal godkjenne en transaksjon, må de være sikre på at det ikke er svindel. Bankene gjør denne vurderingen ved å analysere den data som sendes med hver enkel transaksjon, for å se om sikkerhetskriteriene oppfylles. Innløseren må derfor sende akkurat den data som kreves av bankene, ellers risikerer også lovlige transaksjoner å bli flagget som mistenkelig svindel. På grunn av at ulike banker har forskjellige regler, må kortinnløseren også kunne tilpasse seg ulike bankers sikkerhetskriterier for ikke å stoppe lovlige transaksjoner.
Hva kan du gjøre? Når det kommer til å redusere antall lovlige transaksjoner som stoppes, er det stor forskjell mellom forskjellige innløsere. Ved å velge en innløser som jobber aktivt for å finne og fikse årsakene til avviste betalinger, kan du forbedre andelen godkjente betalinger betydelig. For eksempel, i 2017 gjennomførte Bambora en studie på over 300 bedriftseiere som hadde byttet til Bambora fra en annen innløser et år tidligere. Studien viser en gjennomsnittlig økning på 3,7 prosent i andelen godkjente transaksjoner.
Du kan lese mer om Bamboras betalingsløsninger her.