SPONSET INNHOLD

Gode råd: Slik får du gode anmeldelser av din kundeservice

Gode råd: Slik får du gode anmeldelser av din kundeservice

I dagens konkurransedyktige marked blir det mer og mer vanskelig å skille seg ut fra andre virksomheter, og kundene har mer makt enn noensinne. Derfor er det veldig viktig for virksomheten å ha et fortrinn, og feedbacken fra dine kunder er det perfekte verktøyet når du vil ligge et hakk foran konkurrentene.

Kundeservice burde ikke bare være en avdeling, det burde være hele virksomheten. I våre dager sammenlikner ikke forbrukerne bare produkter og priser, men også service og brukeropplevelsen. Derfor har tilbakemelding fra kundene blitt et uvurderlig redskap.

92 % av forbrukerne leser da også faktisk anmeldelser for å forstå kvaliteten på kundenes erfaring med en bestemt virksomhet.

Det er viktig at virksomheter innfører en kundefokusert strategi og skiller seg ut fra konkurrentene ved å sørge for at dagens kunder blir morgendagens talspersoner for varemerket.

I denne artikkelen gir vi deg råd om hvordan du kan begynne å samle inn tilbakemelding fra kundene og sørge for at de blir fornøyde og legger igjen gode anmeldelser av bedriften deres.

Her kan du se fire måter å få gode anmeldelser av kundeservicen deres på

1. Begynn med å gi kundene en god opplevelse

Vi vet hva du tenker: "lettere sakt enn gjort".

Det kan være utfordrende å skape en god opplevelse for kundene, men samtidig er det veldig givende. Når kundene har en god opplevelse, vil de handle med deg nå og komme tilbake senere. I våre dager er en enestående kundeopplevelse en verdifull og unik fordel for enhver virksomhet.

Som Mike Sims, grunnleggeren av ThinkLions, sier: "Folk glemmer hva du sa og til og med hva du gjorde. Men de kommer alltid til å huske hvilken følelse de satt igjen med."

Jo mindre tid kundene må bruke på å finne det de leter etter, desto bedre. En fantastisk kundeopplevelse betyr at kundene dine sannsynligvis ikke kommer over noen problemer underveis. Dermed har du større mulighet for positiv tilbakemelding og gode anmeldelser av kundeservicen.

Her kan du se noen måter du kan skape en god opplevelse for kundene på:

  •     Vær konsekvent – kundene bør se den samme stilen, informasjonen og ordbruken i
    alle kanaler.
  •     Forstå de ulike delene av kjøpsprosessen, se for deg kundens ståsted og sørg for at
    du besvarer alle spørsmål kundene måtte ha.
  •     Vær transparent, tilgjengelig og imøtekommende – tilby støtte underveis og vis fram
    tilbakemeldingen fra andre kunder for å bygge tillit og troverdighet.

2. Ikke vær redd for å be om anmeldelser

En av de beste måtene du kan forbedre servicen og erfaringene kundene har på, er å samle inn tilbakemelding fra dem. Direkte tilbakemelding fra allerede eksisterende kunder kan hjelpe deg med å forstå hva de liker og ikke liker, hva som fungerer, hva som burde endres på og hvordan du skal gjøre dette. Vi forstår imidlertid at det kan være utfordrende å be om tilbakemelding.

Det er allikevel viktig å huske på at det blir sett på som positivt at du ber om en anmeldelse av kundeservicen du tilbyr. Du viser faktisk kundene at du vil de skal være fornøyde, og at du alltid jobber med å sørge for at potensielle kunder også har en fantastisk opplevelse.

Det er en allerede en nødvendig del av utviklingen av virksomheten å be om anmeldelser, og dermed også å få gode tilbakemeldinger om servicen du gir.

Her får du noen råd om hvordan du kan be om tilbakemelding fra kundene:

3. Ikke glem å sette kundene i fokus

Hver dag kommer forbrukerne i kontakt med hundrevis av varemerker og reklamer, så hvordan kan virksomheter bygge et godt forhold til kundene sine?

Det er viktig å la hver enkelt kunde føle seg spesiell og unik. Når du fokuserer på kunden, sender du en positiv beskjed til dem: De blir tatt vare på og er betydningsfulle for deg.

I dagens verden sier mer enn 84 % av forbrukerne at de ikke lenger stoler på reklame – men 87 % stoler mer på reklamen om den inneholder en vurdering fra eller logoen til Trustpilot.

Det kan være en viktig del av suksessen og veksten til virksomheten å skape et samfunn av kunder. Når du benytter deg av anmeldelser, viser du de besøkende at du bryr deg om kundene og erfaringen de har.

Ved å oppfordre kundene til å lage sitt eget innhold bygger du også opp kunderelasjonen og skaper talspersoner for varemerket ditt. Allerede eksisterende og lojale kunder som får fokus og er del av samfunnet rundt varemerket, vil også være mer villige til å skrive positive anmeldelser av bedriften.

 4. Sist, men ikke minst: Bruk anmeldelser til å få innsikt i hvor du kan forbedre deg

Hvis du mener at du leverer den beste opplevelsen og servicen til kundene, men anmeldelsene du får ikke gjenspeiler dette, burde du ikke gi opp helt ennå!

Ja, hver eneste virksomhet vil nok helst bare ha positive tilbakemeldinger, men det er dessverre en ganske urealistisk målsetting. Derimot kan du bruke kundenes tilbakemelding (både ris og ros) på å få innsikt i hva du kan gjøre for å gi kundene en bedre opplevelse og gjøre dem mer fornøyde.

I det lange løp vil du kunne få flere gode anmeldelser av kundeservicen du tilbyr om du finner ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer samt hvilke områder virksomheten må utvikle seg og fokusere mer på.

Disse fire rådene burde bidra til at du får flere positive anmeldelser av kundeservicen. Vi håper at du synes artikkelen var interessant, og vi vil gjerne høre fra deg om det var noe annet som hjalp deg med å få bedre anmeldelser..

Fortell oss hva som fungerte for deg! Send oss en Twitter-melding på @Trustpilot med taggen #onTheBlog.

Trustpilot er en ledende, uavhengig anmeldelsesplattform som er gratis og åpen for alle. Trustpilot har mer enn 56 millioner anmeldelser av over 260 000 virksomheter. Her kan forbrukerne dele og lese anmeldelser av bedrifter, samtidig som hver eneste bedrift får verktøyene til å bruke kundenes tilbakemelding til å øke omsetningen. Filosofien vår er å føre forbrukere og virksomheter sammen for å skape stadig bedre opplevelser for alle.

Vil du vite mer om hvordan anmeldelser kan gi virksomheten din et løft? Be om et personlig møte med vår norske konsulent – helt gratis!

Kontakt:
Didrik Hansen
Country Manager Norway
dbha@trustpilot.com
+47 92 54 57 65
no.business.trustpilot.com

Del artikkel: