I flere aviser kan vi den siste tiden lese om at handelsnæringen er i problemer, og er neste bransje ut i disruption kvernen.
Aftenposten rapporterer om at i USA står kjøpesentrene tomme, og i Norge er det i følge Finansavisen mye røde tall i mange forskjellige bransjer, mens i DN går debatten om hvordan den økte konkurransen fra netthandelen bør møtes.
Det er mange likheter mellom de utfordringene som møter handelsnæringen , og dem som har møtt mediebransjen. Tradisjonelt store inntekter fra ”Brick and mortar” delen av virksomheten, stadig økende konkurranse fra nye nettbaserte virksomheter, og for noens vedkommende en kultur som ikke har belønnet endring i tilstrekkelig grad, med lite fleksible organisasjonsstrukturer og ditto softwareløsninger.
En annen fellesnevner er at begge bransjer faktisk har hatt god tid til å utvikle nye forretningsmodeller. Aftenposten etablerte sin nettavis i 1995. Først 18 år senere ble Schibsteds betalingsløsning Spid etablert. Også handelsnæringen har hatt nærmere 20 år på seg til å endre seg, siden de første tegnene til endring viste seg.
Er det noen som husker boo.com ? I 1999 startet svenske Ernst Malmsten og Kajsa Leander en online mote/klesbutikk. Etter 18 måneders drift gikk selskapet under, etter å ha brukt 135 millioner dollar av investorenes penger. I dag har vi fått Zalando.com, som er boo.com på steroider, og som er en av mange aktører som er i ferd med å ta livet av den tradisjonelle måten å handle på.
I diskusjonen så langt har det vær luftet flere gode tiltak som bransjen kan gripe til for å møte økt konkurranse, og mye av det er kjente størrelser som samordning, logistikk, beacons mm
Etter mitt syn er dette nødvendige, men ikke tilstrekkelige tiltak. Handelsnæringen må øke innovasjonskraften vesentlig, i form av utvikling av nye produkter og tjenester.
Sett fra mitt ståsted ville jeg ha forsøkt å opprette nye konsepter som ga meg tilgang på Zalandos viktigste ressurs, som ikke bare er billig logistikk gjennom 400.000 kvm med lagerplass i Tyskland, men store mengder med kunde- og transaksjonsdata som netthandelen generer for dem.
Og her er vi da tilbake til mediebransjens positive erfaringer med abonnementsmodellen, som med hell kan overføres til flere bransjer. Noen virksomheter har allerede gått inn i denne måten å drive handel på, og tall fra USA viser at abonnementsbaserte virksomheter de siste par årene har en vekst-takt som er 9 ganger høyere enn Standard & Poors 500 indeks og US Retail Sales Index.