Spesialtilpasset emballasje gjør det enklere for kunden å danne seg en formening om merkevaren.
En av de beste måtene å tiltrekke seg faste kunder er å gjøre merket ditt minneverdig. Derfor må kunden tenke på deg når de hører om produktet, og det er ikke alltid like lett å klare selv ved et godt produkt alene. Man trenger også markedsføring og innpakking som skiller deg fra konkurrentene, da kan du skape en opplevelse som føles spesiell for kunden.
Om pakken din ser nøyaktig ut som alle andre forsendelser kunden mottar, hvordan skal de da huske hvor de handlet den fra?
Spesialtilpasning: hvordan oppmuntrer det til gjentagende handel?
Ved å spesialtilpasse emballasjen gir du kunden muligheten til å øyeblikkelig kjenne igjen ditt produkt, noe som igjen gjør at de automatisk tenker på deg neste gang de skal handle akkurat den type produkt. Det finnes mange måter bedrifter kan spesialtilpasse emballasjen sin på. Digitale verktøy har gjort dette raskere og enklere enn noensinne. Her kan man bruke nettsider som Rajaprint til å laste opp egne bilder som printes direkte på emballasjen.
Tenk på alle gangene du har mottatt en pakke du har bestilt på nett eller handlet matvarer på matbutikken; de har navnet sitt overalt på emballasjen som forteller deg og alle andre hvor du har handlet. Merkevaren er synlig hele veien hjem til kunden og merkegjenkjennelsen varer lenge etter varen er levert.
Hva slags effekt har spesialtilpasset emballasje på kunden?
Unik emballasje er avgjørende for lengre merkebevissthet fordi det gjør at kundene assosierer logoen din med produktene dine. Om en kunde assosierer firmanavnet eller logoen med et kvalitetsprodukt øker sjansen for gjentagende handel og at de utforsker flere produkter. Effekten blir at kundene går fra lojalitet til produkt til lojalitet til merke.
Å knytte kontakt med nye kunder.
Det er større sjanse for at kunden handler produktet om de føler en tilknytning eller kan relatere seg til det på en eller annen måte. Som for eksempel ved å treffe en viss aldersgruppe, subkultur, kjønn eller personlighet.
Kjønnsspesifikk emballasje er et godt eksempel på dette. Dette blir brukt når et produkt er utformet for en gruppe innenfor visse kjønn ved å for eksempel gå for bestemte fargevalg eller bilder som appellerer til ønsket kjønn. Ifølge en undersøkelse gjennomført av easyFairs: Velger 37% av kvinner produkter som har kjønnspesifikk emballasje.
Spesialtilpasset emballasje tillater bedriften å kommunisere personligheten sin til kunden. Hvis kunden føler at merkevaren forstår dem eller deres behov øker sjansen for lojalitet til merkevaren, eller til å bli ambassadører for deg istedenfor å bli en engangskunde.
Ta spesialtilpasning til neste nivå med personlig preg.
En rekke større bedrifter har nå utviklet spesialtilpasning til enda et nivå ved å tilby personlig preg på produktene. Dette gir kunden en personlig tilknytning til merkevaren. Det kan gjøres med ikke-målrettet tilpasning, som for eksempel Coca Cola gjorde med navn på flaskene som økte deres salg med 2% etter flere år med nedgang. Kunden følte tilknytning til merkevaren.
Hos Rajapack
Hos oss i Rajapack kan du spesialtilpasse nesten hva enn du måtte ønske. Ikke bare hjelper vi til med å sette farge eller logo på eske, pose, tape eller lignende, men vi er også behjelpelig med spesialtilpassede størrelser som er 100% tilpasset etter deres behov.
Har du noen spørsmål eller ønsker du et uforpliktende tilbud tar du kontakt med oss på post@rajapack.no eller 40693400.
Kommenter gjerne dine erfaringer med spesialtilpasset emballasje!