For nesten nøyaktig ett år siden spådde Norrøna-sjef og -eier, Jørgen Jørgensen, at selskapet ville gå inn i det han omtalte som en "meget trøff og krevende tid". Det fikk han i følge tallene for 2018 rett i.
Etter åtte år med vekst skal nemlig resultatet etter skatt ha hatt en nedgang på 24 prosent til 61,6 millioner kroner i fjor for Arktis Holding - konsernet som inneholder alle Norrønas virksomheter. Det opplyser E24.
- Vi er ikke fornøyd med at vi ikke klarer å oppnå vekst i fjor, sier Jørgensen til E24.
Han peker på at forsinkelser i leveringen av nye produkter til butikkene kan ha vært en av hovedårsakene til resultatfallet.
Milliardmål
Nå settes det tidligere kommuniserte målet om å nå 1,2 milliarder kroner innen 2020, til side.
- Det er nok ikke realistisk, eller ønskelig der vi er nå, sier Jørgensen til avisen.
Satser på egne butikker
Selskapet planlegger å åpne fem butikker årlig og har i 2019 blant annet åpnet sin første i USA.
Utbyggingen av nye egne butikker samt en økning i netthandel har dog ført til at antallet forhandlere som Norrøna har samarbeidet med har blitt redusert med 10 prosent.