Scan Trade AS er klubbspesialist og Nordens største sportsgrossistfirma med en total omsetning på rundt 490 millioner kroner. Selskapet startet i 1988 som et hobbyprosjekt i en kjeller i Vennesla. Her ble det blant annet ble solgt fotballer på postordre til klubber over hele landet. Det var likevel da selskapet overtok Umbro i 1992 at den virkelig store veksten startet.
– Da Umbro kom i hus oppdaget vi for alvor et stort udekket marked i klubbverden, forteller John Richard Dahl. Overraskende nok hadde ingen tatt det. Vi bestemte oss for at her skulle vi satse.
Og de lykkes. I påfølgende år fikk selskapet kontrakter både med Norges Fotballforbund og Norges Håndballforbund, i tillegg til at flere sportsagenturer kom i hus. Veksten har siden fortsatt og selskapet er nå en totalleverandør innen sport og profilering.
Nytt forretningssystem for å takle veksten
I 2013 implementerte Scan Trade Multicase forretningssystem og netthandel. Frem til da benyttet de ERP-systemet Movex.
– Vi kom til et punkt hvor noe måtte gjøres, erindrer Dahl. Han var sentral i prosessen med systemskiftet, og forteller at de gikk bredt ut og vurderte flere alternativer.
– Vi visste at vi ønsket å satse på netthandel. En sentral faktor for at valget til slutt falt på Multicase var at de har en sømløs integrasjon mot web. Dette sparer oss for veldig mye tid. I tillegg er Multicase et standardsystem som kan implementeres uten store forprosjekt og mange spesialtilpasninger. Vi fikk rett og slett alt vi trengte i en pakke.
I hvert fall nesten alt. Multicase manglet en ting som var essensielt for Scan Trade, nemlig støtte for klubbhåndteringen. – Dette ble en viktig del av prosjektet. Multicase var innstilt på at dette kunne løses og vi er svært fornøyd med resultatet.
Tilpassede klubbshopper
For tiden leverer Scan Trade klubbutstyr og drakter til fire Eliteserielag og et tosifret antall lag i Obos-ligaen. Totalt har de utstyrsavtaler med over 700 klubber. Et sentralt hjelpemiddel for å yte god service for klubbene er løsningen med domeneshop. Dette åpner for at Scan Trade enkelt kan opprette egne nettbutikker tilpasset de enkelte klubbene.
– Løsningen er rett og slett genial, berømmer webansvarlig Jostein Løvdal.
– Med få tastetrykk kan vi kopiere innholdet fra en klubbshop og opprette en ny, uten ekstra kostnad. Brukerne får se tilpasset produktutvalg og klubbspesifikke priser når de logger seg inn. Alt styres fra oss, og vi kan enkelt bruke det samme innholdet mange steder. Et eksempel på en slik klubbshop er Vålerenga sin nettbutikk.
– Vi lever av kundene våre og er opptatt av å gi dem en god brukeropplevelse og god service. Denne løsningen ivaretar dette på en glimrende måte. Kunden får en skreddersydd nettbutikk, samtidig som vi har full kontroll i bakkant.
Alt oppdateres ett sted
Løvdal kan dessuten ikke få lovprist koblingen mellom nettbutikken og forretningssystemet nok. – Det er en enorm arbeidsbesparelse å kunne gjøre alle oppdateringer ett sted og se at det automatisk endrer seg i alle ledd. Vi lager også en god del kataloger, og selv disse henter produktinformasjon direkte fra Multicase. Finner vi en feil, så retter vi opp ett sted og endringen oppdateres automatisk i alle ledd. Det gjør at vi virkelig får utnyttet systemet best mulig.
Lager
– Det er ingen tvil om at vi har fått et system som har forbedret logistikkhåndteringen vår betydelig, medgir John Richard Dahl. En som kan bekrefte dette er lagersjef Geir Hansen.
– I snitt har vi 160 ordre per dag og omtrent 1310 ordrelinjer. Lageret er på 4500 m2 og huser totalt ca 14 000 varelinjer, så vi er avhengig av et system med full kontroll. I tillegg har vi store sesongsvingninger. Rundt starten av fotballsesongen øker det opp mot 20 000 varelinjer. Da koker det gjerne litt her, smiler Hansen. Med Multicase har vi full kontroll. Systemet er rett og slett solid.
Med oppkjøp av selskaper som Ramo AS, etableringen av profileringsselskapet We Fix AS og etablering i blant annet Sverige, så sikter Scan Trade AS mot videre vekst.
– Det er et stort pluss å nå ha et forretningssystem og netthandel i bunn som er skalerbart og håndterer internasjonal handel med toll, valuta, lager og frakt. Vi ser frem til fortsettelsen, avslutter Dahl.
Dette er SCAN TRADE AS:
- Selskapet startet som et hobbyprosjekt i 1988 i en kjeller i Vennesla. Tore G. Drivenes etablerte Scanner Import som blant annet solgte fotballer på postordre til klubber over hele landet. Samme år ble merket Proline etablert som et rimelig og bra alternativ til de etablerte sportsmerkevarene.
- I 1989 skiftet selskapet navn til Scan Trade AS. De fikk agenturet på Quaser fotballsko og store butikker som Laksevåg Sport, Torshov Sport og Gresvig-kjeden ble kunder. I 1992 overtok de Umbro.
- Scan Trade er et merkevarehus hvor merker går inn og ut. For tiden er Scott, Outdoor Research, Thorlo, Lowa, Technica, Thermic og Blizzard noen av de merkene de fører, i tillegg til deres egen merkevare Proline.
- Umbro er selskapets største og viktigste merkevare. I tillegg til merkets standardkolleksjon utvikler også Scan Trade egne kolleksjoner som produseres i Kina og markedsføres med Umbro-navnet. Selskapet tilbyr også spesialdesign for bedrifter.