Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

8 måter å forbedre søkefunksjonen i nettbutikken

8 måter å forbedre søkefunksjonen i nettbutikken

Søkefunksjonen i nettbutikken er avgjørende for brukeropplevelsen og kan forårsake mye skade, hvis den ikke fungerer som den skal.

I dette innlegget forteller Robin Mellstrand fra Loop54 hvordan du kan gjøre søkefunksjonen til en skikkelig gullklump.

1) Finn ut hvor mye internsøket brukes i dag og forsøk å forstå brukeratferden

Se på hvor mye av inntektene som kommer direkte fra besøkende som bruker søk og hva din nåværende konverteringsrate er. Du kan bruke Google Analytics (Atferd> Nettstedsøk> Bruk) for å finne ut om folk søker etter produkter og hvordan de konverterer.

Her vil du legge merke til at brukere som bruker internsøket ofte konverterer dobbelt så ofte, eller mer, sammenlignet med brukere som ikke søker.

2) Lag en mer tiltalende søkeboks

En mulig grunn til at de besøkende ikke bruker produktsøket ditt er plasseringen av søkefeltet. Tidligere har et begrenset sortiment vært et vanlig argument for å ha en utilstrekkelig søkefunksjon (besøkende kan bare klikke seg gjennom menyen og finne det de trenger), men fremveksten av mobile shopping har drept argumentet (har du noen gang bladde gjennom hundrevis av produkter i mobiltelefonen for å finne det du leter etter? Det er ikke morsomt!).

3) Test søkefunksjonens nøyaktighet

Søk på ord (entall, flertall, feilstavinger) for å se om du får samme resultat. For eksempel hvis du selger sportsutstyr, bør et søk etter "basketball", "basketballer" og "basktballer" generere de samme resultatene.

4) Test relevansen av søkeresultater

Søk etter en populær søkeordsterm og se om du også får opp andre lignende treff. Hvis du selger dagligvarer, bør for eksempel et søk etter "kaker" kanskje også gi treff på kjeks, knekkebrød og Oreos.

5) Vis relaterte produkter i søkeresultatet

Vurdere å presentere en sekundær liste over ord som er "relatert" til direkte treff - en slags "Du liker kanskje også dette". Hvis du selger dagligvarer, bør for eksempel et søk på "Red Bull" generere en liste over andre typer energidrikker og produkter. Mens ved et søk etter "sitron" bør brukerne få se en liste over andre sitrusfrukter som lime og grapefrukt.

6) Bruk atferdsdata for å avgrense søketreffet

En virkelig god søkefunksjon bør ha evnen til å lære og forbedre seg over tid. Bruk den besøkendes faktiske klikk, innhold i handlekurven og tidligere kjøp for å avgjøre hvilke resultater som er mest relevante for en bestemt spørring og hva som dermed skal vises på toppen. Ulempen med denne funksjonen er at det kan ta lang tid å samle tilstrekkelige mengder atferdsdata å trekke noen konklusjoner.

7) Arbeid kontinuerlig med å forbedre datakvaliteten og struktur

En undersøkelse fra Forrester viste at 71% av netthandelskundene aktivt søker produktinformasjon på nettet for å ta bedre kjøpsbeslutninger. Å sentralisere og organisere produktdata i produktsystemer (Product Information System / PIM-system) bidrar til å sikre at informasjonen er konsistent i alle kanaler, noe som gjør produktspekter skalerbare og støtter stadig mer krevende distribusjonskanaler. Det vil også betraktelig bedre internsøket i nettbutikken. For å lykkes må du minimum ha en virkelig god produkt-metadata som inkluderer: produktnavn, tittel, beskrivelse, bilde URL, merke / produsent / leverandør, produktnavn i serien, kategorisering (kategori 1, kategori 2, osv), pris og lagerstatus.

8) Vurder outsourcing av ditt interne søk til en tredjepart

Å bygge en unik søkefunksjon - utover enkel tekstmatching - er vanskelig! Det er både kjedelig og tidkrevende å lage og vedlikeholde søkefunksjonen internt. Mange ganger trenger 1-5 personer til å være helt fokusert på søk. Å stole på e-handelsplattformenes innebygde søkefunksjonen er heller ikke den beste løsningen. Søk er ikke deres kjernekompetanse - i mange tilfeller outsources også netthandelsplattformene søk til en spesialisert tredjepart. Til slutt, det krever avanserte algoritmer for å gi internsøk som virkelig er relevant og lærer av brukeratferd. Så hvis du ikke er interessert i å ansette matematikere, vurdere i stedet noen som har spesialisert seg på internsøk, eksempelvis Loop54.

Del artikkel: