SPONSET INNHOLD

Dramatisk økning i antall motekjøp via mobilen

Dramatisk økning i antall motekjøp via mobilen

I Criteo sin nye rapport Fashion Flash Report fremkommer det at kjøp av moteartikler på nettet fra mobile enheter snart er i majoritet i Sverige. Også i Norge er veksten stor.

Hele 47 % av shoppingen, av for eksempel klær og sko, skjer idag fra mobiler og nettbrett på det svenske markedet. Det er en oppgang på hele åtte prosentpoeng bare fra i fjor (39 prosent i 2015). Det er det store teknologiselskapet innen performance marketing, Criteo, som står bak undersøkelsen.

Utviklingen har gitt navn til en ny generasjon konsumenter, såkalte ”Smartphonistas”.

- Smartphonistan er en person som er helt bekvem med å gjennomføre kjøp med mobilen, men som også stiller høye krav til mobiltilpassede nettsider og apper. En dårlig mobiltilpasset shoppingopplevelse kan være fatalt for et selskap i dag, sier Andreas Wahlman på Criteo.

Internasjonalt sett ligger Sverige på fjerde plass med en andel på 47 prosent. Japan leder den mobile shoppingutviklingen der 62 prosent av motekjøpene på nettet skjer via en mobil enhet. Deretter kommer Sør-Korea (57 %) og Storbritannia (55 %). Norske forbrukere havner litt lenger ned på listen, med en mobilandel på 39 prosent.

Ved en nærmere titt på de mobile enhetene er det smartphone som er størst i Sverige. 31 % av innkjøpene gjøres med et nettbrett, mens hele 69 prosent gjøres via mobiltelefoner. Blant operativsystemene er det fortsatt iPhone som er klart størst med 71 prosent og Android med 29 prosent.

Device-hoppers

Criteos påpeker også at det finnes en voksende gruppe brukere som er såkalte ”Device-Hoppers”. Det er moteshoppere som har handlet fra mer enn én enhet i løpet av de siste 12 månedene. Rapporten viser at 79 prosent av smartphone-shopperne og 87 prosent av nettbrett-shopperne faktisk kjøpte varer fra flere ulike enheter.

- Vi er i en tidsperiode der kundene utforsker, shopper og engasjerer seg i flere kanaler og enheter. Varemerker som vil ivareta sin konkurransekraftige posisjon må kunne møte kundene på samtlige mobile plattformer, sier Andreas Wahlman.

Last ned netthandelsundersøkelsen her

Det er altså Criteo som står bak undersøkelsen. Criteo levererer personlig tilpasset reklame i stor skala og måler avkastningen på post-click-salg, noe som gjør det lett og transparent å måle ROI. Criteo har i dag over 1000 ansatte på 21 kontor i USA, Europa og Asia med over 6 000 annonsører og relasjoner til mer enn 8 000 selskaper.

Del artikkel: