Når man selger garn må man nemlig snu hver eneste stein hvis man skal tjene penger.
- Varevognene våre har et spesielt design med et hjul i midten slik at vi enkelt kommer rundt hjørnene på lageret vårt. Snart skal vi også installere lys i hyllene, slik at de ansatte med en gang kan se hvilken eske de skal velge når de plukker varer, forklarer Dennis Drejer mens han gir oss en omvisning i Ritos lagerbygg i Skive i Danmark.
Hos Rito er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Dennis har imponerende stor kunnskap om hvordan man driver en nettbutikk, og denne kunnskapen har spilt en stor rolle for veksten som Rito har opplevd. Rito har siden oppstarten i 2014 økt forsendelsesvolumet jevnt og trutt til dagens nivå på flere tusen pakker hver måned.
- En gjennomsnittlig e-handelsbestilling er på mellom 80 og 100 euro, men gjennomsnittsbestillingene våre er betydelig lavere. Det betyr at vi hos Rito må arbeide dobbelt så raskt for å tjene penger. Vi må utnytte selv de minste marginene for å drive lønnsomt. Derfor følger vi med på alt, som for eksempel hvor mye tid vi bruker på å snakke i telefonen, skrive e-poster, plukke og pakke varer, etc. Vi automatiserer alt. I motsetning til mange andre næringsdrivende, har jeg ikke noen målsetning om å finne investorer som kan finansiere driften. Mitt fokus er å tjene jevnt med penger over tid, slik at de ansatte kan få betalt, sier Dennis Drejer.
Fordi Dennis Drejer har som mål å tjene penger over tid, tenker han på langsiktige og bærekraftige løsninger når han investerer i nye systemer til Rito.
Velg automatisering fra begynnelsen
Tid er en viktig faktor for næringsdrivende, noe som er grunnen til at Dennis Drejer valgte Consignor som programvaresystemet for håndtering av Ritos forsendelser. Rito har en helautomatisk versjon av Consignor, som bruker API til enkelt og effektivt å håndtere all import og eksport av EDI, eksport av forsendelser og utskrift av etiketter. Consignor er installert i Ritos egne systemer. Det betyr at de ansatte hos Rito fortsatt jobber med sine egne systemer, uten å faktisk se Consignor.
- Det er viktig å kjenne til og bruke automatiseringssystemer helt fra begynnelsen, slik at man ikke må bruke tid på dette senere. Consignor er en god investering, ettersom jeg har fått stadig mindre tid til slike ting etter hvert som salget har vokst. Med Consignor kan vi skrive ut etiketter til pakkene direkte fra vårt eget system, raskt og enkelt. I tillegg sparer vi tid og unngår skrivefeil, ettersom vi ikke må jobbe i forskjellige systemer når vi bestiller frakt, sier Dennis Drejer.
Rask levering i løpet av 1–2 dager er ett av de tre prinsippene som Rito lover kundene å overholde. Dennis Drejer vet at rask levering gir fornøyde kunder og at det betyr gratis markedsføring:
- Kundene er fornøyde med å få bestillingen levert på 1–2 dager, og hvis vi kan levere enda raskere blir de desto mer fornøyde. Korte leveringstider gir god markedsføring gjennom jungeltelegrafen, og det er kanskje den beste reklamen man kan få!
Dennis Drejer hviler ikke på laurbærene; han er faktisk godt i gang med å starte opp en norsk Rito-nettbutikk. Det norske markedet har nemlig vist seg svært interessert i garn fra Rito.dk.
- Vi sender allerede 5–10 pakker til Norge hver dag. Derfor har vi valgt Norge som det neste markedet vi vil fokusere på, men vi vil fortsatt ha lageret og kontoret vårt her i Skive. Med tanke på frakten, er det enkelt for oss å utvide med en norsk nettbutikk. Alt vi må gjøre er å krysse av en ekstra boks i Consignor, så er det i orden. Vi trenger faktisk ikke å tenke på Consignor når vi jobber her hos Rito. Consignor bare er der, og det fungerer. Consignor betyr færre bekymringer når du er et relativt ungt firma som Rito. Det er derfor Consignor er så viktig for oss, avslutter Dennis Drejer.
Fakta om Rito
- Dennis Drejer jobbet tidligere hos Cykelpartner.dk, som også er en suksessrik og stadig voksende nettbutikk.
- Det finnes 500 nettbaserte garnbutikker i Danmark, hvorav 47 startet opp i fjor med en eksakt kopi av Rito sitt system.
- Rito har 8 heltids- og 12 deltidsansatte. Målet er å nå 15 heltidsansatte innen 2017.
- Den gjennomsnittlige kunden hos Rito er mer enn 55 år gammel.
- Rito har mellom 3.000 og 3.700 artikkelnumre på lager. Målet er å nå 8.000–10.000 artikkelnumre innen 2017.
- Dennis Drejer valgte navnet Rito fordi det ikke betyr noen ting på andre språk og fordi det er enkelt å huske og stave.
- Rito har integrert Consignor On-Premises i sitt egenutviklede ERP-system.