Det å ha en tilstedeværelse på nett er nesten nødvendig for å overleve i dagens konkurranse, men fysiske butikker fortsetter også å være viktig. Derfor jobber mange med å forbedre sin såkalte omnikanal.
Innenfor omnikanal har blant annet flere butikker fått installert digitale skjermer og nettbrett, som skal gjøre overgangen mellom fysisk og digital butikk mer sømløs. I tillegg har også enkelte selskaper som H&M og Zara testet ut digitale speil i noen av sine butikker.
Trenger ikke prøverom
Det sistnevnte innovasjonen er det som nå har blitt videreutviklet av selskapet ShopExp, som nylig skal ha introdusert "smarte" speil for både kropp og ansikt. Med disse skal kunder kunne prøve klær, sminke og smykker uten å at det berører kroppen.
Det nye med ShopExp sine speil er at man også skal kunne handle gjennom de. Etter at kunden har testet produktene kan de altså bestille dem direkte gjennom speilet.
- Mobil og digital popup-butikk
Merkevarer som ikke har noen fysisk tilstedeværelse i dag skal på denne måten kunne få det ved å sette opp slike speil på for eksempel kjøpesentre. Speilene skal dermed være egnet både for fysiske og nettbaserte butikker.
- Alle snakker om digitale og fysiske butikker som konkurrenter, så jeg bestemte meg for å komme med noe i mellom, sier Chandan Panda, grunnlegger av ShopExp, til det australske nettstedet Power Retail og fortsetter:
- De her er ikke bare et speil, men en tredimensjonal mobil og digital popup-butikk. Disse speilene kan brukes som mobile digitale butikker når selskap vil skape en popup-butikk uten store investeringer.