I Ă¥r som i fjor velger Bookis, den norske tjenesten for kjøp og salg av nye og brukte bøker pĂ¥ nett, Ă¥ boikotte Black Week. I stedet for Ă¥ rette fokus mot billige priser, fokuserer denne netthandelen pĂ¥ gjenbruk og nĂ¥ giverglede.
- Vi er jo primært en plattform for delingsøkonomi, og er opptatt av at kunder velger brukt fremfor nytt. Det er derfor prinsipielt veldig viktig Ă¥ sette fokus pĂ¥ gjenbruk denne uken hvor det legges opp til at forbrukerne skal handle MYE nye varer, sier Lasse Brurok, medgrĂ¼nder i Bookis, til Ehandel.
Bookis velger altsĂ¥ Ă¥ satse grønt i Ă¥r igjen, noe som fikk god respons fra brukerne i fjor.
- Responsen var overraskende bra i fjor, og mange har etterspurt det samme i Ă¥r! Ikke bare for handlingen sin del, men ogsĂ¥ for budskapet sin del.
Gir bort barnebøker
I Sverige, som selskapet ekspanderte til tidligere i Ă¥r, ønsker de Ă¥ oppfordre folk til Ă¥ legge ut bøker til salgs fremfor Ă¥ kjøpe noe nytt.
- GivingTuesday er en litt annerledes amerikansk oppfinnelse som er langt mer givende enn nettopp Black Friday. I Ă¥r har vi laget et system som gjør at for hver brukte bok som blir omsatt pĂ¥ Bookis, gir vi 5 kroner til Ă¥ bygge biblioteket pĂ¥ barneavdelingen pĂ¥ Universitetssykehuset i Tromsø. I tillegg gir vi bort Ă©n barnebok per 10. brukt bok som blir omsatt pĂ¥Â Bookis.
- Demper Black Week mer i Ă¥r
Bookis-grĂ¼nderen sier ogsĂ¥ at han merker at Black Week dempes noe mer i Ă¥r enn tidligere, selv om det fremdeles er Ă¥rets viktigste salgsperiode for mange.
- Jeg opplever at mange demper Black week mer i Ă¥r enn tidligere. Samtidig er det jo Ă¥penbart mange som satser fullt pĂ¥ handel disse dagene. For mange butikker og kjeder er jo perioden frem mot jul viktig for at økonomien for hele Ă¥ret skal gĂ¥ rundt, avslutter Brurok.