Singles Day har blitt en stor handledag ogsÃ¥ i Norge, og mange nettbutikker kjører salg under dagen som alltid arrangeres den 11.11. En ny trend i Ã¥r er dog at flere nettbutikker har valgt Ã¥ feire de singles dag hele helgen. Fenomenet er ikke helt ulikt fra Black Friday, som de siste Ã¥rene har utviklet seg til Ã¥ pÃ¥gÃ¥ over en hel uke.Â
I fjor viste en undersøkelse fra Klarna at salget under Singles Day i 2018 hadde økt med 68 prosent sammenlignet med 2017. Nå gjenstår det å se hva utfallet blir i 2019, hvor dagen er på en mandag.
LES OGSÅ: Tøff elektronikkbransje - NetOnNet vokser og satser i Norge
Nærmer seg 300 milliarder
En av de som smygstartet salget allerede pÃ¥ fredag var CDON, som lanserte tilbud i enkelte kategorier før helgen. Fra søndagen av braket det løs med salg pÃ¥ hele sortimentet. Â
- Singles Day har allerede blitt en av våre beste dager i året og i fjor var det første gangen vi kunne tilby våre kunder 11 prosent rabatt på hele sortimentet. Vi er stolte over å ha bidratt til å forme Singles Day til hva det er i Norden i dag og at vi nå kan tilby forbrukere flere dager enn Black Friday til å gjøre smarte julegavekupp, sier Henrik Jarl, markedssjef i CDON, i en pressemelding.
Ehandel har nÃ¥ tatt kontakt med flere nordiske netthandlere, for Ã¥ høre hvordan de stiller seg til verdens største netthandelsdag, som Singles Day faktisk har blitt etter at Alibaba ble med pÃ¥ salgsdagen. Skal man tro amerikanske medier rett nærmer den kinesiske nettgiganten seg 300 milliarder kroner under Singles Day 2019. Â
- Har utvidet til Singles Weekend
Blivakker og Cocopanda har i likhet med CDON gått for en Singles Weekend-kampanje i år, som begynte fredag 8.november og varer ut dagen i dag 11.november. Her har det blitt kjørt livesendinger, konkurranser og presentasjoner av nye kupp hver dag.
- Foreløpig synes vi det gÃ¥r veldig bra. Vi har utvidet til Singels Weekend sÃ¥ vi har allerede hatt masse salg i helgen, men Singles Day har ogsÃ¥ startet veldig bra. Spesielt for flere Cocopanda butikker er det MAGISK stemning, sier Einar Øgrey Brandsdal, daglig leder i Brandsdal Group, eier av Blivakker og Cocopanda, til Ehandel.Â
Det er ogsÃ¥ tredje Ã¥ret pÃ¥ rad at Outnorth er med pÃ¥ Singles Day, selv om det er et salgsarrangement som gjerne forbindes med høyt forbruk og ikke sÃ¥ mye bærekraft.Â
- Der kundene er og vil handle gode og bærekraftige outdoor-produkter, vil vi være med. Vi tilbyr klær og utstyr, som skal muliggjøre at man kan oppleve natur og villmark for å føle seg bedre både fysisk og mentalt, sier Ola Fors, netthandelssjef i Outnorth til Ehandel.se.
Outnorth synes imidlertid ikke at det bare skal være de billige plaggene av lavere kvalitet, som får synes i kampanjene.
- Da tilbyr vi heller alternativer med høy kvalitet til bra priser, i stedet for Ã¥ avstÃ¥, forklarer Fors.Â
Slo rekorden før klokken 12
Selv om Elgiganten i Sverige valgte Ã¥ starte Singles Day noen dager i forveien, gikk ikke norske Elkjøp i gang før ved midnatt til mandag.Â
- Vi er i gang med Singles Day hos oss og det er sÃ¥ langt moro og god stemning i butikkene etter rapportene vi har mottatt fra kolleger ute i varehusene. Vi har en jevn flyt med kunder, noe vi tror vil fortsette utover dagen og ettermiddagen, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp, til Ehandel.Â
SÃ¥ langt under Singles Day kan elektronikkjeden meddele Ã¥ ha doblet antall ordre pÃ¥ nett, og Ã¥ ha solgt flere TV-er ved 12-tiden i dag enn under hele Singles Day i fjor.Â
- På nett har vi vært i gang siden midnatt og vi er foreløpig fornøyde med resultatene. Vi har nå åpnet opp for klikk & hent i butikk, slik at kundene våre kan hente produkter i sitt nærmeste varehus om de er utsolgt på nett. Før klokken var 12:00 i dag solgte vi flere TV-er på elkjop.no, enn vi gjorde hele dagen i fjor. Så dette ser vi er en veldig populær kategori i år! Vi har også doblet antall ordre på nett, sammenlignet med fjoråret.
I forkant av Singles Day forsøkte Ehandel også å kontakte Komplett i forbindelse med Singles Day, men uten hell. Det er likevel tydelig på deres nettsider at de er med på salgsdagen og kjører store tilbud.
- Ingen spesiell aktivitet
Selv om Singles Day blir større er det likevel noen som velger å takke nei til nok en salgsfest i november. Et eksempel er IKEA, som tidligere også har boikottet Black Friday til fordel for "Den store strammedagen".
- IKEA kommer ikke til Ã¥ ha noen spesiell aktivitet for Singles Day, sa Felix Østman fra IKEA Sverige sin presseavdeling, før helgen.Â
LES OGSÅ: Nettbutikk utfordrer bransjen til å ta avstand fra Black Friday
Heller ikke skjønnhetsbutikken Skincity har ønsket Ã¥ fronte Singles Day med noen spesiell kampanje.Â
- Vi ser i stedet frem til Ã¥ kunne tilby noe ekstra for vÃ¥re kunder før og under Black Friday, sier Charlotte Larsson, PR Manager hos Skincity. Â