I undersøkelsen Connected Shoppers Report gjennomført av Salesforce, kan vi lese at fremveksten av direktesalg til kunder fører til at enda flere produsenter jobber rundt de tradisjonelle butikkene, enten fysiske eller nettbaserte, og selger varene sine direkte til forbrukeren.
Dagens kamp om kundene består dermed hovedsakelig av disse tre plattformene: merkevarenes egne nettbutikker, de vanlige nettbutikkene og de tradisjonelle fysiske butikkene. Det er forskjellige egenskaper ved de ulike plattformene som tiltrekker kundene, og i undersøkelsen kan vi se de mest populære grunnene til å oppsøke enten merkevarens egen nettbutikk, vanlig nettbutikk eller de tradisjonelle fysiske butikkene.
LES OGSÅ: EVENT: Skal hjelpe nettbutikker til milliarden
Autensitet sender kundene direkte til merkevaren
Forbrukerne som oppsøker de tradisjonelle fysiske butikkene setter gjerne pris på retur- og bytteordningen, kundeservice og lojalitetsprogram som for eksempel ulike kundeklubber. De som handler på vanlige nettbutikker setter prisen først, men også frakt- og leveringsalternativene blir viktige her.
De som oppsøker merkevarens egne plattformer søker autensitet og kvalitet samt at man kan få tak i unike produkter som kanskje ikke er tilgjengelig på andre markedsplasser som selger deler av merkevarens produktutvalg. Det er altså flere som velger å gå direkte til merkevarens nettbutikk i stedet for å handle produktet de er ute etter på en annen markedsplass - på grunn av autensitet.
Norrøna er et eksempel på en merkevare som satser på direktesalg. I går skrev vi om selskapet og hvordan de skal fokusere på direktesalg i forbindelse med relanseringen av sitt klesmerke Whiteout. Norrøna står allerede for 40 prosent av sine egne klær, enten gjennom egen nettbutikk eller vanlig butikk.
LES OGSÅ: Disse feilene koster detaljhandelen billioner