Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nettbutikk reagerer sterkt på varsling fra Virke

(Foto: Istock)
Virke mener tobakksloven er konkurransevridende ovenfor fysiske butikker etter nettbutikkenes inntog.
therese.karlsrud.haugen

Virke mener tobakksloven er konkurransevridende ovenfor fysiske butikker - det får nettbutikken Snus365 til å koke.

ANNONSE

I Norge er det forbudt å reklamere for tobakksvarer for alle som selger snus og sigaretter. Virke KBS (kiosk- og bensinstasjonsforhandlernes bransjeenhet) varsler dog at de som selger snus digitalt, har funnet smutthull i loven som de mener gjør det konkurransevridende ovenfor fysiske butikker.

- Ved gjennomgåelse av tobakksregelverket finner vi at nettbutikkene har et smutthull i loven som gjør at de har andre sanksjonsformer ved brudd på tobakksskadelovens tydelige bestemmelser sammenlignet med fysiske utsalgssteder, sa leder for Virke KBS Iman Winkelman, til DN tidligere i uken.

I følge Winkelman risikerer fysiske butikker nå strengere straffer ved salg av tobakk til mindreårige og reklame, sammenlignet med nettbutikker. Ved hjelp av blant annet søkerordannonsering på Google, fremholder han også at det er lettere for nettaktører å markedsføre tobakk lovlig.

- Dette lovverket er skrevet på en annen tid der det var utenkelig å kunne bestille tobakk hjem til seg selv. Nå må regelverket også oppdateres til å gjelde netthandel med tobakk og snus, sier Winkelman, til avisen.

Nettbutikk raser

Dette får nettbutikken Snus356, som ble lansert i oktober, til å koke. De mener tobakkskadeloven legger opp til like vilkår og referer til kapittel 2 og paragraf 8 i et svar til Virke:

Hvis kommunen finner at et salgssted har overtrådt bestemmelser i §§ 4, 5, 9, 17 til 24, 30 til 33, 34 a, 34 d og 42 eller bestemmelser gitt i medhold av disse er overtrådt, kan den pålegge retting av forholdet. Det skal samtidig settes en frist for rettingen. Kommunen kan kreve skriftlig bekreftelse fra overtrederen på at det ulovlige forholdet har opphørt.”

- Vi tolker dette som at vi alle konkurrerer under de samme vilkårene. Akkurat slik det skal være. Det paradoksale her er derimot at kiosker og bensinstasjoner ikke har i nærheten samme alderskontroll som oss i snus365.no og andre seriøse aktører på nett, sier Adrian Christopher Huer, markedssjef i Snus365, i en pressemelding.

- Vi begynner å bli lei

Snus365 hevder dessuten at hverken dem eller deres konkurrenter har annonser på Google, og peker på at digital annonsering ikke bare er en mulighet for de som driver nettbutikk, men for alle.

- Vi må si vi begynner å bli lei av å høre på retorikken til Virke i denne saken. Fremfor å krumme ryggen og møte konkurransen fra nettaktører som oss, kommer de med vage og teoretiske antagelser om hvor ille det er at vi selger snus på nett.

I pressemeldingen har snusselskapet også en oppfordring til Virke, på vegne av kiosker og bensinstasjoner som selger snus og sigaretter.

- Tiden er i bevegelse. Markedet er under konstant endring. Be heller dine medlemmer i kiosk og bensin løfte ermene og konkurrere, fremfor å svartmale konkurrenter på nett. Vi har kommet for å bli, heter det seg i oppfordringen.

Del artikkel: