Kinas stÞrste bedrift skrur pÄ sjarmen overfor utenlandske merker. I forrige uke lanserte netthandelsgiganten Alibaba en ny, engelsksprÄklig plattform for forhandlere pÄ bedriftens internasjonale online markedsplass TMall Global. Det skriver Reuters.
TMall Global er en plattform i hurtig vekst og har i lÞpet av det siste Äret tiltrukket seg over 100 millioner nye kunder. Totalt har den nÄ mer enn 600 millioner kunder i 77 land.
I tillegg til Ä fjerne sprÄkbarrieren utmerker den nye engelsksprÄklige plattformen seg ved Ä inneholde verktÞy som etter Alibabas eget utsagn skal kunne hjelpe globale forhandlere med Ä oppnÄ suksess i Kina. Herunder veiledning i hvordan man Äpner en flaggskipsbutikk samt hvordan bruke TMall Overseas Fulfillme (TOF), som angivelig skal gjÞre det mulig Ä teste markedet uten Ä gjÞre stÞrre investeringer.
Halvparten av omsetningen skal komme fra utlandet
Med den engelsksprÄklige plattformen forventer Alibaba Ä kunne doble antallet globale merker pÄ TMall Global og dermed komme opp i 40 000 merker i lÞpet av 2022. Dette kommer sannsynligvis til Ä spille en vesentlig rolle i arbeidet med Ä nÄ mÄlet som Alibabas grunnlegger Jack Ma fremla tilbake i januar 2017: Minst halvparten av Alibabas omsetning skal komme fra utlandet i 2025.
Blant de nyeste merkene pÄ TMall Global kan Guess, Evereden, Office Depot, Starbucks og Walgreens nevnes.
IfÞlge Alibaba skal det ogsÄ vÊre en spansk, en japansk og en koreansk plattform pÄ vei.
Handelskrigens betydning for Alibaba
President Trumps iherdige forsÞk pÄ Ä spenne bein for kinesiske bedrifter bekymrer ikke Alibaba. Snarere tvert imot. Medstifter av Alibaba, Joseph Tsai, uttalte i mai til diginomica.com at amerikanske bedrifter vil bli rammet hardere av de nye avgiftene enn Alibaba.
- Hvis amerikanske varer blir for dyre pÄ grunn av avgiftene, kan kinesiske forbrukere gÄ over til kinesiske produsenter eller importere produkter fra andre deler av verden. Verden er stor, sa Joseph Tsai.
Han poengterte ogsÄ at den Þkte velstanden i Kina har medfÞrt at landets Þkonomi i langt stÞrre grad enn tidligere er basert pÄ kinesernes eget forbruk og i langt mindre grad pÄ eksport, noe som minsker sÄrbarheten overfor avgifter pÄ eksportvarer.